Premium

Met GPTx krijgt Nederland een nieuw evenement over kunstmatige intelligentie

GPTx zet zichzelf neer als een praktisch evenement voor mensen uit het onderwijs en bedrijfsleven. Een mede-initiatiefnemer geeft uitleg.

De website van ChatGPT
Afbeelding: Shutterstock

Wie interesse heeft in de kansen en risico’s van kunstmatige intelligentie, kan een nieuw evenement in de agenda zetten. Op 21 april vindt in de oude Koepelgevangenis in Haarlem GPTx plaats, een betaald evenement dat met name workshops en exposantenuitleg over twintig verschillende AI-tools belooft.

GPTx – de naam verwijst naar het razend populaire GPT-taalmodel van OpenAI – is een initiatief van marketingbureau Endeavour, digitaal transformatiebedrijf I.AM Digital en Koepelgevangenis-exploitant CupolaXS. Met GPTx beloven de organisatoren een dagvullend evenement met een plenair gedeelte, workshops (waarover zo meteen meer), netwerkmogelijkheden en een exposantenruimte met twintig experts en leveranciers van AI-tools. Het evenement richt zich naar eigen zeggen op leidinggevenden, onderwijsmedewerkers en business professionals. Een nogal brede doelgroep, zo blijkt verderop in het persbericht. Zo zou GPTx bedoeld zijn voor onder meer docenten, juristen, marketeers, logistiek managers, HR-specialisten en architecten. Er is ruimte voor zevenhonderd bezoekers.

Workshops

Het evenement lijkt met name te draaien om het volgen van workshops. Er staan maar liefst 48 workshops van 45 minuten gepland. Bezoekers zullen dus moeten kiezen welke workshops zij bij willen volgen. De workshops zijn onderverdeeld in de thema’s AI en toepassingen, AI en leidinggeven en AI en onderwijs. Er staan onder andere workshops over generatieve AI-tools zoals ChatGPT, Jasper en Midjourney op het programma,  net als sessies die bedrijven en onderwijsinstellingen moeten voorbereiden op de ‘kansen en keerzijde van AI.’ Onder meer Surf, Growth Tribe, Amazon Web Services, Blockchain Netherlands en Stichting FutureNL zullen workshops verzorgen en/of steunen het evenement op een andere manier.   

Valerie Vallenduuk, operationeel directeur van CupolaXS en zo betrokken bij GPTx, geeft op verzoek wat uitleg over het evenement.

RB: Wat kunnen bezoekers van GPTx verwachten?
VV:

Een heel erg praktisch evenement. AI is eigenlijk al heel ver en veel mensen weten dat niet. Niet dat ik zelf een expert ben hoor, maar de populariteit van ChatGPT heeft de interesse in AI doen versnellen. Voor ons is dat een goede reden om een evenement te organiseren. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld workshops volgen en een interactieve live-demonstratie volgen van een avatar van een bekend persoon. Verwacht bijvoorbeeld ook een demonstratie van slimme software die in zeven minuten een hele landingspagina van een website bouwt, inclusief tekst en video. En op het evenement zijn naast AI-leveranciers ook kennisinstellingen zoals hogescholen aanwezig.

Het evenement heeft 48 workshops, maar een bezoeker mag er maar 4 volgen. Ben je niet bang dat bezoekers last krijgen van keuzestress?

Jawel en hier denken we nu over na, over hoe we het zo makkelijk mogelijk kunnen maken. Want iemand uit het onderwijs wil misschien niet alleen workshops voor het onderwijs volgen, maar ook workshops voor het bedrijfsleven. Na het weekend willen we hier meer duidelijkheid over scheppen. Je hoeft overigens niet vier workshops te volgen, je kunt er ook twee volgen en meer zelf rondlopen bij exposanten bijvoorbeeld.

GPTx richt zich op business professionals, leidinggevenden en onderwijsmedewerkers. Moeten zij al kennis van AI-tools hebben om het programma te kunnen volgen of is GPTx ook interessant voor wie op een laagdrempelige manier kennis wil maken met AI-tools?

Zeker. Er is geen voorkennis vereist. Het evenement is praktisch en niet alleen maar luisteren. Bezoekers nemen bij voorkeur hun eigen laptop mee zodat ze bij een workshop naar de website van een tool gaan en zelf kunnen experimenteren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie