Microsoft test verschillende advertentiemogelijkheden voor de nieuwe, slimmere versie van zijn zoekmachine Bing. Dat schrijft Reuters op basis van een gesprek met een hooggeplaatste medewerker van een groot advertentiebureau die afgelopen week een demonstratie van Microsoft kreeg. Microsoft ziet grote commerciële kansen in 'Bing 2.0', dat vragen van gebruikers uitgebreider kan beantwoorden.
Relevantie vergroten
De vernieuwde Bing-versie werd begin deze maand gepresenteerd en gebruikt kunstmatige intelligentie van OpenAI. Met deze GPT-software van OpenAI kan Bing de gebruiker voorzien van langere antwoorden met meer duiding, al waarschuwen experts en Microsoft dat Bing nog veel fouten maakt. Daarom bevindt de vernieuwde zoekmachine zich nog in een gesloten testfase.
Bij de presentatie gaf Rob Wilk, topman van Microsofts advertentietak, al aan dat de vernieuwde Bing ook interessant is voor adverteerders. Met persoonlijkere boodschappen kan Microsoft de gebruiker immers beter helpen en tegelijkertijd relevantere advertenties voorschotelen. Wilk: 'met diep gepersonaliseerde ervaringen verwachten we in staat te zijn om nog relevantere berichten aan consumenten te leveren, met als doel een verbeterde ROI voor adverteerders. En naarmate het gebruik toeneemt, verwachten we dat een groter volume zal leiden tot meer mogelijkheden voor adverteerders om hun gewenste klanten te bereiken.'
Bing kan reclames opnoemen
Eén van de advertentiemogelijkheden die Microsoft volgens Reuters test, is het verwerken van betaalde websitelinks in antwoorden van Bing. De zoekmachine kan de websitelinks selecteren op basis van relevantie. Microsoft werkt ook aan een advertentiemethode die - mogelijk grotere - advertenties toont in de antwoorden van Bing. Wie Bing vraagt wat de beste hotels in Mexico zijn, krijgt advertenties van hotels te zien, luidt het voorbeeld van de anonieme advertentietopman die met Reuters sprak.
Advertenties zijn al live
Microsoft toont al daadwerkelijk reclames in de testversie van de nieuwe Bing-zoekmachine. Een Reuters-verslaggever die de testversie gebruikt, kreeg bij het zoeken naar auto-onderdelen reclames van een bedrijf dat onderdelen verkoopt. Microsoft en het bedrijf in kwestie wilden hier niet inhoudelijk op reageren.
De techreus onthoudt zich sowieso van inhoudelijk commentaar op de vermeende advertentiemogelijkheden. Vermoedelijk volgt er dit voorjaar meer informatie, als de testversie van Bing ook beschikbaar komt voor consumenten. Miljoenen mensen hebben zich aangemeld om die testversie te gebruiken. Dat is goed nieuws voor Microsoft, want de huidige Bing-zoekmachine is niet zo populair. De meeste mensen gebruiken Google, dat in dezelfde week als Microsoft ook een eigen chatbot presenteerde. Die heet Bard en is ook nog niet toegankelijk voor het grote publiek. Er is nog geen informatie over of en zo ja Google Bard in zijn zoekmachine wil verwerken.
Adformatie publiceerde vorige week een achtergrondartikel over Bing en Bard.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!