Daarom betalen adverteerders steeds meer voor topposities in Google AdWords ten opzichte van vorig jaar. Met de financiële sector als uitschieter.
Dat blijkt uit een onderzoek van IAB Nederland en Deloitte.
Een mogelijke oorzaak is volgens onderzoekers een sterkere nadruk op de betaalde resultaten in de pagina-layout van Google. De stijgende CPC’s - cost per click - wijzen dan ook op de toegenomen concurrentie voor betaalde topposities.
Voor de studie zijn zoekopdrachten uit december 2013 en 2014 vergeleken voor drie belangrijke industrieën: finance, retail en travel. De benodigde data zijn aangeleverd door de bij IAB Nederland aangesloten bureaus, leden van de DDMA en een aantal grote adverteerders.
De prijs die adverteerders binnen het veilingmodel van Google AdWords bereid zijn te betalen, correleert in hoge mate met de waarde van de aangeboden dienst of product, de bijbehorende winst en de concurrentiedruk.
Adverteerders uit de financiële sector betalen de hoogste prijs met een gemiddelde van € 8,90 per bezoeker voor de eerste positie. Daarmee zijn de prijzen - in periode van onderzoek - met 22 procent gestegen.
Arjen Hettinga, taskforce Search van IAB Nederland: 'De Nederlandse zoekmachinemarkt was relatief onontgonnen terrein voor kwantitatieve studies. We zijn dit onderzoek gestart, omdat we de ontwikkelingen in de Nederlandse searchmarkt in kaart wilden brengen.'
Google dominant
De Nederlandse online advertentiemarkt bedroeg € 1,4 mld, in 2014 waarvan bijna de helft (609 miljoen) aan zoekmachine adverteren wordt uitgegeven. Google is met een marktaandeel van 98 procent dominant in deze markt. Search advertising was in 2014 de sterkste groeier met 11,9 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!