Media.Monks integreert slimme software gebaseerd op kunstmatige intelligentie in haar softwareoplossingen. Die AI-diensten zijn bedoeld om eigen afdelingen én klanten efficiënter te laten werken. Geert Eichhorn, die als Innovation Director een wereldwijd team van collega’s aanstuurt, legt uit dat de eerste AI-diensten al beschikbaar zijn. Deze zomer krijgen de diensten meer mogelijkheden.
Kunstmatige intelligentie oftewel artificial intelligence (AI) is niet nieuw, maar de laatste maanden veel in het nieuws omdat de ontwikkelingen snel gaan. Voer Dall-E-2 van OpenAI een paar woorden en de software creëert zelf een afbeelding die aan je beschrijving moet voldoen. ChatGPT – ook van OpenAI - op zijn beurt programmeert, maakt huiswerk en helpt met SEO-advies. Microsoft kondigde vorige week aan technologie van OpenAI te gaan gebruiken om zijn Bing-zoekmachine slimmer te maken. Google introduceerde in dezelfde week Bard, zijn eigen chatbot die binnenkort beschikbaar komt. Op de voor- en achtergrond werken al jaren nog veel meer bedrijven aan AI-diensten.
Steeds meer partijen springen hierop in, onder andere met abonnementsmodellen voor slimme schrijf- of afbeeldingensoftware. Ook OpenAI biedt sinds deze week een ChatGPT Plus-abonnement aan in Nederland (en andere landen).
Het van oorsprong Nederlandse Media.Monks heeft in 2018 een aparte R&D-afdeling genaamd Labs.Monks opgericht die experimenteert met nieuwe technologieën, waaronder AI. In de afgelopen jaren is de Labs.Monks-afdeling gegroeid naar zo’n acht medewerkers, die samenwerken met specialisten binnen het bedrijf. Hierover zo meteen meer. De Labs.Monks-afdeling ontwikkelt AI-diensten gebaseerd op de software van verschillende partijen. Media.Monks is qua software agnostisch, zegt Eichhorn. Wat betekent dat het bedrijf samenwerkt met partijen die de beste software in huis hebben. Er zijn wel – altijd handig – strategische samenwerkingen met OpenAI en Google in de maak.
Werk leuker en efficiënter maken
Met de integratie van AI in haar softwareoplossingen wil Media.Monks het werk van collega’s en klanten vooral efficiënter maken, legt Eichhorn uit. ‘Slimme schrijf- en afbeeldingensoftware kan creatievelingen helpen met brainstormen en voorzetten geven of bijvoorbeeld repetitief werk uit handen nemen. Zo kunnen we het werk leuker maken en waarschijnlijk ook sneller opleveren. Dat kan ons of de klant weer geld besparen.’ Media.Monks heeft in de afgelopen maanden pilots gedraaid die deze uitspraken ondersteunen, zegt de innovatiedirecteur. Waarna hij benadrukt dat Media.Monks de AI-diensten zien als een hulpmiddel om de creativiteit van medewerkers te vergroten en niet als een bedreiging voor hun banen.
AI-diensten bedrijfsbreed bekend maken
Er volgen de komende maanden nog meer pilots, zowel intern bij Media.Monks als bij klanten. Deze zomer verschijnen er volgens Eichhorn steeds meer verschillende diensten die AI gebruiken, zowel maatwerk voor klanten als oplossingen voor intern gebruik. Maar dan moeten medewerkers wel weten wat ze allemaal kunnen met de technologie. Een handleiding opstellen kan, maar zal regelmatig vernieuwd moeten worden. Eichhorn weet het na ruim vier jaar experimenteren als geen ander. ‘De ontwikkelingen lijken steeds sneller te gaan. Deze zomer kunnen we alweer zoveel meer dan nu.’
Eichhorn en het team delen de nieuwste ontwikkelingen daarom met enkele tientallen specialisten verdeeld in de organisatie. ‘Die specialisten werken onder andere in data-, tech services, digitale media- en klantteams.’ De specialisten informeren hun collega’s weer over de mogelijkheden. Niet elke Media.Monks-afdeling heeft op dit moment een specialist die met AI werkt, vertelt Eichhorn. Het team breidt daarom uit. ‘Dat gebeurt via organische groei. Mensen op lagere en hogere posities in de organisatie geven aan mee te willen werken. Dat is leuk om te zien, want als digital-first-bedrijf zien we dat technologie een steeds belangrijkere rol in ons werk krijgt.’