MediaMarkt Benelux opent de deur voor externe partijen. Zij mogen op termijn - wanneer precies is nog onbekend - producten verkopen via de lokale MediaMarkt-webwinkel, iets waar de elektronicaretailer al mee experimenteert in andere Europese landen. MediaMarkt gaat verdienen aan producten die door derden verkocht worden.
Shariar Khalili, digital director van MediaMarkt Benelux, doet de aankondiging in gesprek met Twinkle. MediaMarkt heeft een nieuw webplatform gebouwd dat externe verkopers in staat stelt om hun producten via de MediaMarkt-website aan te bieden. Dit marktplaatsmodel is al gelanceerd in Oostenrijk en Spanje en nu in bèta in Duitsland, merkte onder meer Tweakers op.
Geïnteresseerde verkopers moeten in Duitsland een inschrijfformulier bij MediaMarkt aanleveren en horen daarna of ze toegelaten worden op de website. Op de Duitse MediaMarkt-website is goed zichtbaar of een product door MediaMarkt of een partner aangeboden wordt. Bezoekers kunnen een filter aanzetten om alleen of juist geen producten van partners te zien.
MediaMarkt zet in op groter assortiment
MediaMarkt wil het marktplaatsmodel in Nederland vooral gebruiken om zijn assortiment verder uit te breiden, aldus Khalili. Hij noemt televisies van tienduizenden euro's als voorbeeld. Die biedt MediaMarkt nu bewust niet aan, maar een fabrikant zou dat straks zelf kunnen doen via de MediaMarkt-webwinkel. De fabrikant houdt de tv in zijn eigen magazijn - wat MediaMarkt kosten scheelt.
Concurrentie heeft marktplaatsmodel al omarmd
Concurrenten van MediaMarkt hebben het marktplaatsmodel al eerder omarmd. Het Chinese Alieexpress is er groot mee geworden en ook Amazon boekt er - ook in Nederland - succes mee. Bol.com hanteert ook een marktplaatsmodel. Een groeiend aantal webwinkels gericht op mode en interieur laat ook partners toe om een groter assortiment te creëren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!