Maxeda zet kroonjuweel Hema in de etalage

Maxeda zoekt een koper voor Hema. Diverse geïnteresseerden hebben zich al gemeld, uit Nederland en daarbuiten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er lopen nog geen onderhandelingen, maar Hema-directeur Ronald van Zetten heeft al wel een eis neergelegd, zegt hij tegen het ANP.

'De Hema-identiteit moet blijven bestaan. Dat is een breekpunt.'

En: 'Hema moet een Nederlands merk blijven. Dat moeten we koesteren. Voor de consument moet er niets veranderen', vervolgde Van Zetten dinsdag in een toelichting op de verkoopplannen.

Dit betekent volgens hem niet dat de winkelketen per se in Nederlandse handen moet komen. Zolang de koper volledig achter de huidige strategie van Hema staat, is Van Zetten tevreden.

Maxeda droeg in het verleden de naam Vendex KBB. Dit concern werd in 2004 van de beurs gehaald door een groep investeerders. Hema heeft zich sindsdien beter ontwikkeld dan verwacht, zei directeur Tony DeNunzio van Maxeda.

Afgelopen jaar boekte de winkelketen een omzet van 1,3 miljard euro bij een dubbelcijferige groei van het bedrijfsresultaat. Ook het marktaandeel is gegroeid.
Een prima moment om Hema te verkopen, zei Van Zetten, want de investeerders achter Maxeda kunnen er nu een goede prijs voor vangen.

DeNunzio sprak liever over een 'strategische heroriëntatie' die afgelopen woensdag in gang is gezet.

De Hema-directeur verwacht onder een nieuwe eigenaar de groei van het bedrijf door te kunnen zetten. Nu telt Hema nog meer dan driehonderd winkels, waarvan het overgrote deel zich in Nederland bevindt.

Ook in Duitsland, België en Luxemburg is de winkelketen aanwezig. Het aantal winkels zal dit jaar, in binnen- en buitenland, fors groeien, is de verwachting van Van Zetten. 'We staan klaar voor expansie in het buitenland.'
Maxeda-topman DeNunzio ziet de toekomst van de Hema, in 1926 in de Kalverstraat begonnen onder de naam Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, ook met vertrouwen tegemoet.

Zijn detailhandelsconcern heeft het afgelopen jaar onder meer geïnvesteerd in nieuwe marketing en winkelvernieuwing. Daardoor staat het bedrijf steviger in zijn schoenen, steviger dan voor de privatisering van Vendex KBB.
De periode onder Maxeda, ook bekend van Vroom & Dreesmann en Bijenkorf, is inderdaad goed geweest voor Hema, gaf Van Zetten toe.

'Onder Maxeda zijn we professioneler geworden. Ook vernieuwen we jaarlijks de helft van ons assortiment en het aantal banen is gegroeid.'

Maxeda heeft overwogen om Hema naar de beurs te brengen, maar acht de kans daarop niet groot. Er is volgens hem voldoende interesse van private partijen en een verkoop van Hema levert meer op, zei DeNunzio.

De verkoop van Hema moet voor deze zomer zijn afgerond

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie