Contentstrateeg Kevin Lamers van reputatie-analysebureau Buzzcapture onderzoekt elke maand branches en opmerkelijke gebeurtenissen op sociale media, deze keer sportevenementen.
Sportevenementen zijn vaak trending op sociale media, maar Buzzcapture ontdekte dat Formule 1 steeds vaker werd besproken. Tijd voor een check!
Random wedstrijd
We nemen een random wedstrijd van het Nederlands elftal in november. Het Nederlands elftal won die zondag deze WK-kwalificatiewedstrijd tegen Luxemburg: 1-3. Oranje kwam daardoor op gelijke hoogte met Zweden in Groep A. Op het kletsnatte circuit van Interlagos vlamde die dag Max Verstappen met een paar weergaloze inhaalmanoeuvres naar de derde plaats.
Losgaan
Nederlanders gingen los op sociale media, en wat blijkt? De Formule 1-wedstrijd van Verstappen was populairder dan het Nederlands elftal. Niet alleen over het algemeen was Verstappens race populairder dan de voetbalwedstrijd, onder onderzochte stakeholder-groepen (journalisten, als BN’ers en zélfs onder kabinets- en Kamerleden) was zijn race populairder.
Als we kijken naar de data van een heel jaar over het Nederlands elftal versus Formule 1, verslaat Max het elftal met gemak. We zien dan ook een grote piek in het volume wanneer Verstappen voor het eerst een Grand Prix wint met Red Bull. Dat moment lijkt een breekpunt voor Nederlanders en sindsdien blijft het autoracen aan populariteit winnen.
Zal de Formule 1 dit in 2017 voortzetten?