Marketing in de top

Afgelopen tijd is er al het één en ander geschreven over de positie van marketing in de organisatie. Waar staat de marketeer en haar/zijn afdeling? In de schijnwerpers, langs de lijn, onzichtbaar aanwezig of een toch plek in de top?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ian Gordon houdt een betoog in een in Ivey Business Journal om het belang van de marketing discipline binnen de directiekamers te benadrukken. Hij stelt dat marketing te belangrijk is om als opvulling te fungeren in de Board rooms. In dit geval verwijst hij naar beursgenoteerde ondernemingen. De voornaamste opdracht van de directeuren in dergelijke organisaties is het beschermen en vergroten van de aandeelhouderswaarde. In zijn artikel zet hij uiteen dat de marketeer het lot van de marketing discipline in eigen hand heeft.

Enerzijds kunnen bepaalde beslissingen en daaruit voortvloeiende acties de aandeelhouderswaarde dusdanig een zware slag toebrengen, dat het lot uiteindelijk een exitgesprek uit deze zelfde Board room betekent. Met als gevolg dat marketingstaf en haar inspanningen inderdaad alleen nog terloops ter sprake komt. Anderzijds kun je ook de samenwerking aangaan met twee andere machtige blokken, die azen op de macht in de top: Finance en Sales. Dit heeft zeker kans van slagen als je bijvoorbeeld duidelijk kunt maken dat het soms beter is om de concurrent aan te vallen, dan direct mee te gaan in een prijzenoorlog. Of om producten in de markt te zetten die de winstgevendheid van het bedrijf omhoog stuwen.

Een andere kans van slagen om weer terug te keren in de Board room: maak het niet te ingewikkeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de slogan van : sense and simplicity. Dit doet ook zeker opgeld in de kamer van de directie.

Naar mijn mening is er zeker een plaats voor marketing in de top, zolang je maar goede ideeën hebt, financieel goed onderbouwd en zeker niet onbelangrijk: dat het ook zichtbaar resultaten oplevert. Dus weer op naar het werk!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie