Magische creativiteit ontstaat uit gewone, alledaagse zaken

Jeppe Aaen (Hello Monday) inspireert tijdens lustrumeditie van The Kick.

door Sarieke Brinkhuis
 
The Kick is een driemaandelijks event, georganiseerd door drie Utrechtse bureaus: Born05, Greenberry en Kaliber. Wat in 2012 begon met een vrijblijvende meeting voor een handjevol creatievelingen groeide uit tot een van de populairste creatieve events van Utrecht. 'Celebrate Creativity' was vorige week donderdag het thema van de eerste lustrumeditie. Hiervoor waren vier topsprekers utigenodigd. 
 
Creativiteit vieren. Wat vier je dan eigenlijk? 'Wij creatieven' zijn allemaal helden in het mooier maken van dingen: gelikte presentaties, reels om van te kwijlen, zelfs van onszelf maken we liefst een mooiere versie met de nieuwste sneakers, tattoos, baarden en barista-vrienden. Dat schept een verwachtingspatroon als Jeppe Aaen, founding partner en creatief directeur van het Deense topbureau Hello Monday, het podium beklimt.
 
Aaen daarentegen, is verrassend nuchter. Hij improviseert zijn reel bij elkaar en de simpelheid van zijn presentatie versterkt zijn punt: magische creativiteit ontstaat uit gewone, alledaagse en soms saaie  zaken. Deze man geniet van wat iedere dag terugkomt: z'n kinderen, z'n vrouw, z'n werk. En onder werk verstaat hij ook koffie halen, de receptionist spelen en de icon bitch zijn voor z'n medewerkers. 'Normaal doen' lijkt zijn credo. En wat is het toch heerlijk om dat te horen uit de mond van de creatief directeur van een bureau dat te boek staat als het meest Awwwward-winning agency ter wereld en winnaar het afgelopen jaar van liefst 5 Webbys. 
 
Aaen illustreert zijn betoog met het side project Bendy10. Het idee voor deze awareness-campagne (over zelf-obsessie) ontstond ooit uit een logo voor een klant, dat al doodlend evolueerde tot een mannetje met, aldus Aaen, "his head up his ass", waaruit vervolgens tien karakters zijn ontworpen (zie openingsbeeld). Je kunt de posters bemachtigen door eerst met je telefoon de juiste buigende beweging te maken.
 

Creatief met data


Rian Verhagen, technisch directeur en eigenaar van Superhero Cheesecake, vertelt over hun laatste campagne voor Southwest Airlines: HeART of Travel. De case is een mooi voorbeeld van hoe creatieve krachten gebundeld kunnen worden om samen een uniek resultaat neer te zetten. De loyalty campagne is uitgerold in samenwerking met data-visualisatie-kunstenaar Joshua Davis uit New York en GSD&M. HeART of Travel is een digitaal platform waarmee de vliegmaatschappij haar trouwe klanten wil bedanken door individuele vliegdata te vertalen in een dynamisch en interactief kunstwerk. De toepassing van real-time 3D en binaural audio geven het digitale werk een bijzonder effect. Om de passagiers ook een blijvende herinnering te geven zijn de werken ook geprint en ingelijst. 

 

Hallelujah voor UX


Nummer drie in de line-up is David Vogel, executive UX director bij AKQA. Hij trapt af met de vraag wie UX design saai vindt. De mensen van wie de handen voorzichtig omhoog gaan werden er met zijn aanstekelijke enthousiasme van overtuigd dat UX het einde is. Want de manier waarop we omgaan met alles wat digitaal is, is snel aan het veranderen. Het speelt zich niet alleen af op schermen, de digitalisering zet door in allerlei aspecten van ons leven.

Dat we een menselijke interactie hebben met technologie, is sinds de film Her (2013) niet ongeloofwaardig meer. Google maakt lucht onderdeel van UI, verhalen worden niet meer bekeken, maar echt beleefd dankzij VR. En hoewel AI nog niet echt denderend is, zorgt deze technologie voor een paradigma verschuiving: wij kunnen niet alleen tegen computers praten, ze praten nu terug! En worden daar steeds beter in.

Deze en nog veel meer ontwikkelingen maken UX volgens Vogel het spannendste vak op aarde. The Internet of Things staat pas in de kinderschoenen, UX'ers kunnen hier een steentje aan bijdragen. Wie nog denkt dat UX design een kwestie is van wireframes uit je mouw toveren, is zó ouderwets.


Vlinders en lieveheersbeestjes

De afsluiter van de avond laat met trots het resultaat zien van drie maanden bloed, zweet en tranen: de commercial Het Gewoontedier voor ASN bank. Vincent Lammers is, als hoofd design en animatie bij the Ambassadors, de vader van de karaktertjes in deze prachtige korte animatie: van het gewoontedier. Het oog voor detail van deze bevlogen creatief is werkelijk verbluffend. In vijftien minuten en honderdtachtig slides laat hij zien hoe dertig seconden animatie tot stand komen; van de sfeerbeelden en schetsen tot het bouwen van de set, de 3D animatie en het filmen en bewerken.

Dan besef je pas wat er allemaal bij komt kijken. Per karakter zijn tientallen schetsen gemaakt om te zorgen dat een dier het juiste truitje aan heeft, z'n tong ver genoeg uitsteekt, oren heeft van de juiste lengte en een vacht die fluffy genoeg is. Lammers' advies: blijf je constant afvragen of je het verhaal op de beste manier vertelt. Dat betekent fine-tunen tot je erbij neervalt en situaties omdraaien om later toch weer terug te keren naar het begin. Als voorbeeld gaf hij het lieveheersbeestje dat bijna wordt geplet door een omvallende boom; bedacht om het geheel meer impact te geven. Voor wie het nog niet was opgevallen, hier de commercial:

Lang leve creativiteit! De volgende editie van The Kick vindt plaats in september. Houd de website in de gaten of volg The Kick op Twitter of Facebook.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie