De B2B-marketingsector wil volop gaan werken met generatieve kunstmatige intelligentie (Generatieve AI), zo meldt LinkedIn op basis van eigen onderzoek onder bijna tweeduizend (buitenlandse) CMO's, CFO's en senior level marketeers in B2B-branches. Nu gebruikt minder dan vijftig procent van de respondenten generatieve AI in zijn werk. 75 Procent van de respondenten zegt er meer gebruik van te willen maken.
Met generatieve AI willen de marketeers en CFO's vooral meer content in minder tijd te creëren (56 procent), efficiënter te werken (55 procent) en 'boeiende content' af te leveren (51 procent). Deze en meer resultaten komen uit 'The B2B Marketing Benchmark' die LinkedIn publiceert in aanloop naar het Cannes Lions Festival of Creativity, dat eind juni plaatsvindt.
65 procent rekent op meer marketingbudget
Een ander onderzoeksresultaat toont aan dat marketeers vertrouwen hebben in hun budget. Bijna twee derde (65 procent) verwacht in 2024 meer marketingbudget tot zijn beschikking te hebben dan dit jaar. Dat vertrouwen hangt mogelijk samen met de volgende conclusie: volgens 64 procent van de respondenten is merkopbouw belangrijker geworden voor de C-suite van hun bedrijf.
LinkedIn zet ook in op generatieve AI
Verschillende socialmediaplatformen zetten in generatieve AI om gebruikers beter van dienst te zijn. Zo ook LinkedIn. In maart kondigde het platform aan dat ChatGPT (van OpenAI) straks vacatureteksten kan schrijven en tekstsuggesties kan bieden voor het profiel van de gebruiker. LinkedIn gaat adverteerders nu ook helpen. De functie 'AI-generated Copy Suggestions' gebruikt generatieve AI om koppen en intro's te schrijven door gebruik te maken van de gegevens op de LinkedIn-pagina van een adverteerder.
Deze nieuwe functie start als test in de Verenigde Staten en komt in de maanden erna in andere landen beschikbaar. Nederlandse bedrijven moeten dus nog even geduld hebben.
Lees ook
- Digital transformation & tech Meta laat adverteerders reclames maken met hulp van generatieve AI
- Design '86% van de retail-cmo's wil in kunstmatige intelligentie investeren'
- Digital transformation & tech Victor Knaap (MediaMonks): ‘Het bureau dat AI het snelst op de beste manier inzet, wint de komende tien jaar’
- Digital transformation & tech Google presenteert AI-innovatie die adverteerders tijd bespaart en kwaliteit verhoogt
- Digital transformation & tech Talpa schakelt kunstmatige intelligentie in voor persoonlijkere audioreclames