Meer dan 86 procent van 100 cmo's werkzaam in de Amerikaanse retail is van plan te investeren in kunstmatige intelligentie (AI). Dit blijkt uit de studie van “Building Lasting Consumer Relationships in Retail' van de bureaus Persado en WBR Digital.
47 procent van de ondervraagden geeft aan tot zo'n 50 miljoen dollar in de technologie te investeren, een kwart van de ondervraagden noemt zelfs meer dan 100 miljoen dollar.
Wat moet het opleveren?
Ze hopen vooral dat het effectieve(re) klantenmanagement oplevert, 37 procent is van mening dat 'engagement' een aanjager van omzet is. 13 procent geeft aan dat het goed is voor brand awareness.
Ondanks de mogelijkheid om met technologie personalisatie na te streven, geeft maar 22 procent aan dat ze vaardig genoeg zijn om klanten via content emotioneel te raken. Onderzoekers geloven dat dit een gevolg kan zijn van dataverzameling, die is beperkt tot demografische - en locatiedata.
Marketeers zijn niet zo tevreden over hoe ze klanten relevante en persoonlijke ervaringen bieden.
Van een schaal van 0 tot 4:
- Op maat gemaakte productaanbevelingen (2,85)
- Segmentatie (2,53)
- Personalisatie (2,49)
- Contentpersonalisatie (2,13)
Persado geeft aan dat de meeste grote retailers meer data hebben dan dat ze precies weten wat ze ermee moeten doen en hoe ze die data moeten verwerken.
Kunstmatige intelligentie genereert voor marketeers insights, maar het is vooral belangrijk de techniek voor een bepaald doel in te zetten zodat het ook daadwerkelijk resultaat oplevert.
De site RetailDive schrijft dat het lastig is voor retailers om kunstmatige intelligentie in te zetten, de techniek heeft zijn gebreken. Als we kijken naar bijvoorbeeld chatbots: slechts 22 procent van de consumenten interacteert met chatbots, wat aangeeft dat de techniek waarschijnlijk niet zo populair of effectief is.
Marketeers dienen meer tijd en moeite te besteden aan het verfijnen en personaliseren van de ervaring met kunstmatige intelligentie, is het advies van de site.
Beeld: 123RF