Google kondigt op zijn jaarlijkse evenement Google Marketing Live verschillende vernieuwingen aan die invloed hebben op het creëren van online advertenties. De vernieuwingen leunen op generatieve kunstmatige intelligentie (AI). Niet alle nieuwe functies zijn direct in Nederland en/of het Nederlands te gebruiken.
Advertenties bij AI-antwoorden
Een eerste vernieuwing is dat Google gesponsorde resultaten gaat tonen bij zoekopdrachten die een door AI gegenereerd antwoord opleveren. Gesponsorde links zijn niets nieuws in Google, maar door AI gegenereerde antwoorden zijn dat wel. Consumenten kunnen straks één of meerdere reclames zien vóórdat de slimme software een zelf gecreëerd antwoord geeft op de vraag of opdracht.
In bovenstaand voorbeeld zie je een zoekopdracht naar activiteiten op een tropisch eiland. Google toont als eerste reclames van bedrijven die activiteiten op het betreffende eiland verzorgen. Daaronder volgt het door AI gegenereerde antwoord met allerlei activiteiten, met daaronder de eerste organische websitelink.
Er komt ook een variant die gesponsorde Google Shopping-producten in generatieve AI-antwoorden verwerkt. Bijvoorbeeld een gesponsorde rugtas in een lijstje van vijf goede rugtassen voor scholieren.
AI helpt met advertenties maken
Google's generatieve AI gaat de marketeer ook helpen bij het ontwikkelen van online advertenties. De slimme software kan onder andere koppen en beschrijvingen maken die bij de advertentie verschijnen. Wie de voorgestelde teksten niets vindt, kan met een druk op de knop andere teksten laten genereren. Rechts in beeld is een preview te zien van de advertentie, inclusief een score die aangeeft hoe compleet en sterk Google Ads de advertentie vindt. Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld.
De nieuwe AI-mogelijkheden van Google Ads gaan marketeers zowel tijd besparen als de kwaliteit van online reclames verhogen, vertelt Google Ads-topman Brian Burdick in gesprek met media waaronder Adformatie. Hij kan of wil desgevraagd nog geen namen van merken delen die deze functies al getest hebben.
Afbeeldingen laten genereren
Steeds meer slimme softwareprogramma's kunnen (gratis of tegen betaling) tekstuele input omzetten in gegenereerde afbeeldingen. Zelfgemaakte afbeeldingen dus, om het plat te slaan. Google Ads krijgt ook zo'n AI-beeldengenerator. Die moet marketeers helpen om aan het juiste beeld te komen voor online advertenties. In onderstaand voorbeeld heeft Google Ads op verzoek afbeeldingen gegenereerd van ingrediënten voor kattenvoer op een snijdplank met studiobelichting. Afbeeldingen worden veertien dagen bewaard en daarna verwijderd. Google kan ook AI-afbeeldingen voorstellen op basis van eerdere campagne-input.
Google heeft naast de genoemde functies meer AI-gestuurde vernieuwingen aangekondigd voor zijn online advertentietak. De vernieuwingen zijn belangrijk omdat inkomsten uit online reclames - al jaren - het belangrijkste verdienmodel van Google en moederbedrijf Alphabet zijn. Concurrerende partijen als Microsoft experimenteren ook met AI-functies in hun zoekmachine en online reclamestrategie. Er is Google dus veel aan gelegen om adverteerders binnenboord te houden.
Niet alle gepresenteerde functies komen direct in Nederland en/of in de Nederlandse taal beschikbaar. Sommige vernieuwingen starten in bèta en zijn dan voorbehouden aan Amerikaanse testers. Het genereren van afbeeldingen binnen Google Ads verschijnt daarentegen pas 'later dit jaar', maar dan wel wereldwijd. Een andere functie, gesponsorde resultaten binnen gegenereerde antwoorden op vragen via de zoekmachine, is alleen beschikbaar in Search Labs.