Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter stapt uit EU-gedragscode voor desinformatie

Vanaf 25 augustus moeten techbedrijven desinformatie namelijk actief bestrijden, zo is in nieuwe wetgeving vastgelegd.
Miniatuurvoorbeeld
© Twitter
Miniatuurvoorbeeld
© Twitter

Twitter houdt zich niet langer aan een vrijwillige Europese gedragscode voor internetplatforms. Eurocommissaris Thierry Breton (Industrie) meldt op Twitter dat het sociale medium van Elon Musk uit de EU-overeenkomst is gestapt.

related partner content for mobile comes here

Breton benadrukt in zijn bericht dat Twitter daarmee niet ontkomt aan bepaalde verplichtingen, want het bestrijden van desinformatie wordt vanaf 25 augustus een wettelijke verplichting voor internetplatforms onder de Digital Services Act (DSA). "Onze teams zullen klaarstaan om te handhaven", aldus de Eurocommissaris.

Hoge boetes

De DSA moet internetgebruikers beter beschermen tegen schadelijke content, reclame en privacyschendingen. De wetgeving maakt het makkelijker om bedrijven aan te pakken die kinderporno, opruiend en hatelijk materiaal of desinformatie laten woekeren. Het toezicht wordt scherper en het wordt moeilijker straf te ontlopen. Sociale media en andere internetplatforms riskeren bij overtreding hoge boetes en kunnen uiteindelijk zelfs op zwart moeten.

(Bron: ANP)

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in