Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta laat adverteerders reclames maken met hulp van generatieve AI

Een kleine groep adverteerders kan de nieuwe functies al uitproberen.
Meta generative AI advertising
Een voorbeeld van Meta
© Afbeelding: Meta
Meta generative AI advertising
Een voorbeeld van Meta
© Afbeelding: Meta

Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, wil adverteerders online reclames laten maken met hulp van generatieve AI. Oftewel: software die via kunstmatige intelligentie beperkte input kan omzetten in zelf gegenereerde afbeeldingen, tekst of video. De eerste adverteerders kunnen Meta's 'AI Sandbox' al testen. 

related partner content for mobile comes here

AI Sandbox

Met die AI Sandbox kunnen adverteerders afwijkende kopieën van hun online reclames creëren, in de hoop om zo meer doelgroepen aan te spreken met hetzelfde geadverteerde product. Daarnaast is het mogelijk om afbeeldingen bij te snijden voor het gebruik als reclames op Facebook en Instagram en om achtergronden te laten genereren op basis van tekstuele input (prompts). Die bijsnijdfunctie moet handig zijn voor adverteerders die één boodschap willen gebruiken op verschillende advertentiekanalen van Meta, zoals reguliere berichten, stories en korte video's als Reels. Deze week maakte Meta al bekend dat het gebruikers meer advertenties in Reels gaat tonen.

Meta AI Sandbox advertising
Drie functies van de AI Sandbox Afbeelding: Meta

Geduld

Een beperkte groep adverteerders test de AI Sandbox van Meta nu, ook om feedback aan de techreus door te geven. Meta verwacht vanaf juli 'meer adverteerders' toegang te kunnen geven tot de generatieve AI-oplossingen. Later dit jaar komen 'sommige' functies in bestaande Facebook-diensten. Details volgen op een later tijdstip. 

De AI Sandbox komt uit de koker van een nieuw team van Meta, het zogeheten generatieve AI-team. Een afdeling die pas een paar maanden is opgericht en waar Meta's topmensen veel aandacht aan schenken. Zo gaf de technisch directeur onlangs in een interview aan dat zowel hij als de productdirecteur en ceo en Meta-eigenaar Mark Zuckerberg het merendeel van hun tijd besteden aan de ontwikkeling van het generatieve AI-team. 

Meta is niet het enige bedrijf dat inzet op generatieve AI om adverteerders beter van dienst te zijn. Zo wil ook Google advertenties laten genereren met behulp van generatieve AI en boekte Amazon een hogere kwartaalomzet door slimmere advertentiesystemen in te zetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in