Meta laat adverteerders reclames maken met hulp van generatieve AI

Een kleine groep adverteerders kan de nieuwe functies al uitproberen.

Een voorbeeld van Meta
Afbeelding: Meta

Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, wil adverteerders online reclames laten maken met hulp van generatieve AI. Oftewel: software die via kunstmatige intelligentie beperkte input kan omzetten in zelf gegenereerde afbeeldingen, tekst of video. De eerste adverteerders kunnen Meta's 'AI Sandbox' al testen. 

AI Sandbox

Met die AI Sandbox kunnen adverteerders afwijkende kopieën van hun online reclames creëren, in de hoop om zo meer doelgroepen aan te spreken met hetzelfde geadverteerde product. Daarnaast is het mogelijk om afbeeldingen bij te snijden voor het gebruik als reclames op Facebook en Instagram en om achtergronden te laten genereren op basis van tekstuele input (prompts). Die bijsnijdfunctie moet handig zijn voor adverteerders die één boodschap willen gebruiken op verschillende advertentiekanalen van Meta, zoals reguliere berichten, stories en korte video's als Reels. Deze week maakte Meta al bekend dat het gebruikers meer advertenties in Reels gaat tonen.

Meta AI Sandbox advertising
Drie functies van de AI Sandbox Afbeelding: Meta

Geduld

Een beperkte groep adverteerders test de AI Sandbox van Meta nu, ook om feedback aan de techreus door te geven. Meta verwacht vanaf juli 'meer adverteerders' toegang te kunnen geven tot de generatieve AI-oplossingen. Later dit jaar komen 'sommige' functies in bestaande Facebook-diensten. Details volgen op een later tijdstip. 

De AI Sandbox komt uit de koker van een nieuw team van Meta, het zogeheten generatieve AI-team. Een afdeling die pas een paar maanden is opgericht en waar Meta's topmensen veel aandacht aan schenken. Zo gaf de technisch directeur onlangs in een interview aan dat zowel hij als de productdirecteur en ceo en Meta-eigenaar Mark Zuckerberg het merendeel van hun tijd besteden aan de ontwikkeling van het generatieve AI-team. 

Meta is niet het enige bedrijf dat inzet op generatieve AI om adverteerders beter van dienst te zijn. Zo wil ook Google advertenties laten genereren met behulp van generatieve AI en boekte Amazon een hogere kwartaalomzet door slimmere advertentiesystemen in te zetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie