Transavia zit midden in een vernieuwingsslag. Met digital servicebureau Mirabeau en design agency Studio Dumbar is druk gewerkt aan een nieuw digitaal platform en aan een re-branding, inclusief nieuwe huisstijl.
‘Dat zijn we nu allemaal aan het implementeren,’ aldus commercieel directeur Roy Scheerder van Transavia. ‘Daarmee komen we ook in de volgende fase en dat is het vertalen van de merkbelofte in een campagne. Met Kokoro klikte het meteen, zowel wat ideeën betreft als op persoonlijk vlak.’
Rik Heijmen van Kokoro is blij met het nieuwe account. ‘Het is best een intensief pitchtraject geweest en we zijn het geworden!’
Kokoro behoort tot de nieuwe generatie bureaus. Heijmen komt van OER en de twee andere partners, Wouter Vanhaeren en Merlijn van Vliet, van RedUrban en Fitzroy.
‘We hebben een digitale achtergrond,’ zegt Heijmen, ‘maar ik denk dat onze missie de doorslag heeft gegeven. We willen vanuit de emotie het hart van het merk met het hart van de consument verbinden.’
Scheerder: ‘We waren echt op zoek naar een andere manier van reclame maken waarbij we sterk de nadruk willen gaan leggen op de maatschappelijke relevantie van Transavia.’
In de context van Transavia betekent dit volgens Scheerder dat ‘afstand geen belemmering mag zijn om je droom waar te maken.’
Transavia zal dus niet de nadruk leggen op sales maar op de beleving. De benadering van Kokoro, Japans voor hart, spirit en soul, sprak bij die ‘sharing the expercience’-benadering kennelijk het meest aan.
Heijmen denkt dat succesvol werk dat Kokoro recent maakte voor Simyo en Trouw ook geholpen heeft bij de keuze. ‘Wat nooit zal verdwijnen is de kracht van de emotie, het verhaal.’
De eerste resultaten van de nieuwe samenwerking worden in mei/juni verwacht.
Transavia werkte de afgelopen jaren niet met een Nederlands bureau samen.