Het Amerikaanse cosmeticamerk MAC geeft zijn verkoop dit jaar echter een impuls door een nieuwe productlijn te lanceren. Oogschaduw, nagellak en lipstick met de signatuur van Dame Edna.
Dame Edna: is dat niet die Australische komediant Barry Humphries met een paarse pruik en dito vleugelbril? Wie koopt er lipstick die aangeprezen wordt door een drag queen? Dat lijkt een risicovolle merkextensie van MAC. Of is de markt wel rijp voor tacky beauty products?
"Zelfs mijn bikini-line is violet," kirt Dame Edna in interviews met de Britse pers naar aanleiding van de lancering van haar nieuwe cosmetica-assortiment. De collectie, die onder andere varicose violet nagellak en de lipsticks gladiola en kanga-rouge omvat, wordt uitgebracht door het Amerikaanse cosmeticamerk MAC en ligt begin januari ook in Nederlandse winkels.
De reacties op Amerikaanse cosmeticafora lopen uiteen. "Ik ga toch geen nagellak van een travestiet dragen," fulmineert een boze klant, terwijl een andere gebruiker juist de humor wel waardeert: "Ik bewonder een fabrikant die bewust afwijkende keuzes maakt." Maar Makeup Artists Cosmetics is een Canadees bedrijf dat gebouwd is op afwijkende keuzes. De onderneming is in 1984 opgericht door make-up artistFrank Toscan en kapper Frank Angelo die hun producten afstemden op de cutting-edge of fashion en gebruik maakten van video-clips met een jonge Madonna. De eerste zegsman van het merk was drag-queen Ru Paul.
Tien jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door Estee Lauder. Sindsdien is het merk allesbehalve lauderized. MAC heeft eerder een Barbie-lijn en Hello Kitty-collectie uitgebracht, en schuwde ook samenwerking met Pamela Anderson en de transsexueel Amanda Lepore niet. Het cosmeticamerk knipoogt met zijn nieuwe Dame Edna-collectie opnieuw naar al die andere celebrity endorsers, maar de vraag is uiteindelijk: schaadt deze keuze het merk of bevordert camp humor de verkoop juist?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!