Deze week het Merkportret van Joost van Gelder, die deze maand is toegetreden als partner bij marketingadviesbureau Business Openers (positionering, strategie en internal branding). Hij is econoom en heeft een achtergrond bij Procter & Gamble, Albert Heijn en Marqt.
Met welk merk sta je iedere ochtend op?
Pampers omdat ik 3 weken geleden trotse papa van Doris ben geworden, onze eerste dochter na 2 zoons. Een groot geluk! Een ander merk komt er bij ons niet in.
Zonder welk merk kun je de deur niet uit?
Mijn bril. Heel lang waren deze van Oliver Peoples. Echter ben ik bij mijn laatste bril vreemdgegaan met Paul Smith. Energieker, maar nog steeds klassiek.
In welk merk kunnen ze je uittekenen?
Vans Sk8-Hi sneakers in de kleur blauw. Tegenwoordig de hoge omdat de halfhoge niet meer te krijgen zijn. Vanaf mijn 12e heb ik ze in de kast staan. Eerst als skateschoen, toen als gympies. Ze zitten altijd goed en zijn niet kapot te krijgen, blijven eigentijds en een beetje eigenwijs.
Welk merk brengt je van A naar B?
Google maps houdt me altijd op het juiste pad en is dan ook mijn meest trouwe metgezel. Liefst verplaatst ik mij op mijn opafiets, maar als het echt niet anders kan pak ik de Volvo. Groot genoeg voor een 5-koppig gezin, loyaal, ingetogen en tegenwoordig nog zuinig ook.
Met welk merk ga je iedere avond naar bed?
Deal Boxershorts. Vraag me niet waarom maar vanaf mijn 15e ben ik eraan verslingerd.
Welk merk heeft je leven gered?
Gelukkig nog niet van toepassing. Een merk dat mijn inzichten en met mij vele anderen heeft verbreed is een gids. Waar je ook bent je kan er altijd van op aan en dit al zo’n 40 jaar lang. Hij is altijd hulpvaardig en heeft mij op plekken gebracht die ik anders nooit had ontdekt en daarmee inzichten gegeven waar ik anders nooit aan was gekomen. Nog steeds lees ik mijn aantekeningen in de Lonely Planet graag terug.
Wat is voor jou op dit moment het inspirerende merk?
Marqt. Heeft op inspirerende manier vooruitgang gebracht in een stilstaande of eigenlijk achteruit hollende voedingssector. Marqt is transparant, eerlijk en spontaan. Brengt echt eten samen in een inspirerende omgeving. Met slechts 13 winkels laat Marqt grote retailers overuren draaien om een beetje bij te blijven, echter verder dan producten kopiëren komen deze vooralsnog niet. Daaruit blijkt dat je als uitdager met een helder doel voor ogen, zelfs in een markt waar de kaarten al waren geschud, succesvol kan zijn.
Met welk merk wil je niet gezien worden?
Spa blauw of eigenlijk alle bronwater in een flesje is overbodig in Nederland. Het is onnodig duur en niet goed voor het milieu. We kunnen prima zonder. Al een tijdje heb ik een Dopper waterfles. Op een positief kritische en bevlogen manier helpen zij hiermee de plastic soep in onze oceanen terug dringen.
Welk merk is jouw guilty pleasure?
Dat zijn er meerdere, maar de grootste is toch wel Gehaktbrood van Saveurs gedoopt in truffel mayonaise van Ton's. Te koop bij Marqt. Daar kan ik niet van afblijven.
Welk merk is jouw geheime wapen?
De gele Tony’s Chocolony melk noga reep. Daar kan ik mijn vrouw altijd gelukkig mee maken.
Welk merk had nooit mogen bestaan?
Primark. De overtreffende trap en symbolisch voor een oververhitte consumptie maatschappij. Bedrijven die willens en wetens zaken doen ten koste van andere zouden kunnen echt niet ‘meer’. 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.'
Van welk merk kun je alleen maar dromen?
Vooralsnog van mijn eigenwijze duurzame en vooral lekkere pindakaas.
Van welk merk zou je graag de rebranding doen?
FIFA. Ooit opgericht als onpartijdig en toegewijd beschermer van volkssport nummer 1. Nu verworden tot een gesloten en ongeloofwaardig instituut. Door terug te keren naar de roots krijgt het internationale voetbal en de FIFA zijn merk-waardigheid terug. Overigens staat er ook een aantal politieke partijen hoog op het verlanglijstje.
Welk verdwenen merk mag in de reprise?
De Postbank. Nooit gedreven door het grote kapitaal of investeringsdriften waar andere banken aan ten prooi zijn gevallen. Maar gewoon een bank die door de jaren heen goed voor jou zorgde. Door zijn vele filialen lekker toegankelijk. Helder gepositioneerd door gewoon te blijven.
Wat is je favoriete slogan?
Een slogan maakt nog maar zelden het verschil in een wereld waar iedere seconde boodschappen op je worden afgevuurd. Alleen door een merk te merken en consequent door te vertalen in alles wat je doet bind je mensen aan je merk. ….Maarrr als ik er dan toch één moet kiezen is het een oude vertrouwde Nederlandse. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’: Ze weten op een verzorgende toon aan iets negatiefs een positieve draai te geven. Ik heb nooit mijn eigen belastingzaken gedaan. Daar heb ik een hekel aan, maar als ik mijn belastingadviseur moet geloven maken ze het nog aardig waar ook.
Als jij een merk zou zijn, hoe zou je dat omschrijven?
Ik ben INNOCENT: Een positief kritisch vernieuwer die op een transparante en toegankelijke manier mensen kan enthousiasmeren en verder brengen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!