Searchenginemarketingbureau Checkit deed samen met De Vos & Jansen voor het eerst uitgebreid eytracking-onderzoek naar de verschillen in kijkgedrag tussen de kopende en de zoekende mens online.
De resultaten staan in het laatste nummer van Tijdschrift voor Marketing, maar hieronder volgt een beknopt overzicht:
Gsponsorde links, rechts naast de organische links, worden door slechts 31 procent van het zoekende publiek bekeken.
De bovenste drie 'organische' zoekresultaten worden veruit het best bekeken, namelijk door 97,8 procent van de respondenten.
De sponsorlinks bovenaan een pagina worden weer bijna net zo goed bekeken als de organische zoekresultaten (door 94,6 procent).
Het onderzoek meet ook de verschillen tussen zoekers met een koopopdracht, en zoekers naar informatie. Mensen met een koopintentie kijken gemiddeld twee seconden langer en naar meer zoekresultaten dan mensen die op zoek zijn naar informatie. Ook de 7e en 8e positie worden door hen goed bekeken.
De onderzoekers stellen: 'Wanneer we alleen het klikgedrag meten, krijgen we onvoldoende inzicht in de communicatiekracht van een advertentie. Eye-tracking maakt het mogelijk deze visuele aandacht te volgen en daarmee inzicht te krijgen in datgene wat speelt in het hoofd van een persoon.'
Meer resultaten zijn ook te lezen op marketing-online.
Een uitgebreid verslag van het onderzoek, incl de methodiek, is te lezen in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!