Was het eerste halfjaar nog somber voor de tv-markt, de tweede helft wordt een stuk beter als het gaat om reclame-inkomsten, verwacht GroupM. Head of Trading Remon Buter: ‘In de eerste helft van het jaar zijn de bestedingen gedaald en dat was niet conform de verwachting. De belangrijkste oorzaak was dat de grootste adverteerderscategorie fast movers achterbleef. Die categorie staat onder druk, met name de A-merken, ook omdat consumenten op een andere manier boodschappen doen. Daarnaast besteden de wereldwijde concerns hier minder. Verder bleven retail en automotive in de eerste helft iets achter.'
Spiegeleffect
Het is volgens Buter vrij normaal dat de tweede helft van dit jaar betere bestedingscijfers op gaat leveren. 'Dat noemen we het spiegeleffect. Het eerste halfjaar was vorig jaar erg goed, de eerste zes maanden van dit jaar waren minder. Het tweede halfjaar was vorig jaar minder, dan zal het dit jaar beter zijn.’ Buter denkt dat het zelfs behoorlijk veel beter zal worden. ‘Er is echt een inhaalslag gaande, ook omdat de economie aantrekt. Die is al in juni ingezet. Opvallend is dat de bestedingen in die maand dit jaar groter waren dan juni vorig jaar. En toen was er nota bene het WK voetbal. Maar ook in juli en augustus trokken de bestedingen aan. We zien wel nieuwe online retailers, maar die hebben kleinere budgetten. Wij verwachten dat ook september tot en met december de positieve lijn flink doorgetrokken wordt.’
Een probleem is wel dat de kijktijd onder druk staat. ‘Dat heeft invloed op de totale voorraad en het bereik. Daardoor staan de marktindexen op maximaal. Punt van zorg is of de marktpartijen wel kunnen uitleveren.’
Inhaalslag tv-bestedingen in tweede helft 2015
Juni dit jaar was zelfs beter dan de WK-maand in 2014.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement