Op de Amerikaans website van Coca-Cola wordt dat haarfijn uitlegt.
Nee, de Kerstman is niet uitgevonden door Coca-Cola en nee, de kleur rood is niet gekozen omdat dat de kleur van Coca-Cola is.
Hoe zit het dan wel?
Laat ik beginnen met de strategie achter deze eerste kerstinhaker. In 1922 startte het bedrijf een campagne met als doel om het gebruiksmoment van het drankje te verbreden. Coca-Cola werd gezien als een dorstlessend drankje voor de zomer en daar wilde men verandering in brengen. Onder het motto ‘Thirst Knows No Season’ startte een campagne met als doel mensen te laten zien dat ieder seizoen geschikt is om een flesje Coke te drinken. Pas 10 jaar later kwam Coca-Cola met het beeld zoals we dat tot heden kennen: een gezellige dikke vriendelijke Kerstman, met rode wangen en een rood pak. Een beeld dat werd gemaakt door de illustrator Haddon Sundblom en was gebaseerd op een gedicht uit 1822. In dat gedicht werd St. Nick (‘Sint Nicolaas’) voor het eerst beschreven al een vriendelijke baasje. Inderdaad: de Santa Claus die we van Coca Cola kennen is uiteindelijk terug te voeren op onze eigen Sinterklaas. Het is een van de leenwoorden die via de kolonisten van Nieuw Amsterdam in het Engels is terecht gekomen.
Terug naar het begin van de stuk: je zou denken dat er voldoende Kerstinhakers verschijnen om een leuk stuk over te schrijven. Ik heb als assistent schrijver van Inhaakdinsdag de kranten uiteraard nauwlettend in de gaten gehouden. En de oogst is mager: Telegraaf, NRC, FD en Volkskrant leveren slechts 2 grote Kerstinhakers.
Het betreft Postnl dat al hun collega’s bedankt voor het afleveren van zo’n 15 mln. pakketten en bijna 170 mln. Kerstkaarten. En daarnaast het Scheepsvaartmuseum dat de lezer uitlegt dat we zonder scheepsvaart maar een saaie kerst zouden hebben. Het zijn weinig opvallende advertenties waarbij ik me ernstig afvraag of ze voor de afzender werken. Postnl bevindt zich in zwaar weer en is voortdurend negatief in het nieuws: het bedrijf moet een half miljard (!) bij storten in de pensioenpot, bezorging op maandag staat ter discussie omdat het verliesgevend is. En vorig jaar kreeg het bedrijf (toen nog TNT) een lawine van kritiek omdat ze enerzijds duizenden postbezorgers ontsloeg en anderzijds campagne voerde om vooral postbezorger te worden. De advertentie van het Scheepsvaartmuseum ziet er uit als een Albert Heijn advertentie, de branding is goed verstopt het de boodschap evenzo goed. We zien een beeld van Uien, Gerst & Karnemelk met als heading ‘Zin in een echte Hollandse Kerst’. De dubbele bodem: zonder scheepsvaart hadden we een hele saaie kerst gehad met deze saaie Hollandse producten.
Dus toch maar even terug naar Coca-Cola. Want die zijn slim genoeg om zich wederom onlosmakelijk te verbinden met de feestdagen. Waar de Katholieke kerk inmiddels heel rap terrein verliest als het hart van de kerstbeleving, is er een relatief jong fenomeen dat deze positie langzaam overneemt. Serious Request van 3FM. Kerst gaat over de verbondenheid van mensen en 3FM is als geen ander in staat om daar een centrale rol in te spelen. En alle symbolen zijn ‘in place’ .
De persoonlijke opoffering van de DJ’s door vijf dagen niet te eten. Het Vaticaan in de vorm van een glazen huis.
En alle ‘gelovigen’ die dagenlang in weer in wind en in opperste devotie voor de deur staan. Maxi Jazz zong het jaren geleden al: God is a DJ. Coca-Cola is al een aantal jaren partner van Serious Request en ook dit jaar kon je met behulp van Coca Cola bij je eigen supermarkt je statiegeld doneren aan Serious Request. De Coca-Cola Kerstman kwam hoogst persoonlijk met zijn elfjes het bedrag bekend maken in het glazen huis: 203.125,80 euro. Maar minstens zo opvallend is de rol die het drankje voor de DJ’s speelt. Als ze er echt doorheen zitten drinken ze Coca-Cola…
Als het dus om inhaken op de Kerst gaat is Coca Cola al een bijna een eeuw lang de absolute winnaar.
Jose Evers
Partner XXS
xxsjose op twitter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!