Ing the thing

Over memorabele momenten waarbij mensen op een persoonlijke manier worden geïnvolveerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het boek is een klassieker. Het beschrijft de ontwikkeling van een economie van producten en diensten naar belevenissen. Bij voorkeur memorabele momenten waarbij mensen op een persoonlijke manier worden geïnvolveerd.

Work is theatre and every business a stage.

De zin hierboven is de ondertitel van het boek. Het duurde niet lang voordat gespecialiseerde bedrijven het levenslicht zagen. Ondanks ‘verbasteringen’ in naamvoering is het duidelijk waar de wortels van het gedachtegoed liggen. Merkactivatie stond op de kaart, the experience economy is nog altijd hot.

Ing the thing essentie: kauwgombal
De Gumball Wizard is een uitstekend voorbeeld van ‘Ing-ing the thing’. Geen focus op traditionele features en productvoordelen, maar op de ervaring van het gebruik van het product.

Progressie van economische waarde
Als je de kauwgombal bij een winkel had gekocht had je’m sneller gehad. Sterker nog, de service van de Gumball Wizard afgemeten aan parameter afleversnelheid, heeft het product kauwgombal eigenlijk verslechterd. Het duurt immers langer voordat je’m in handen hebt. Maar, diezelfde Wizard levert ook unieke toegevoegde waarde (experience-ing the gumball). En het is nu juist die Gumball Experience waarvoor men bereid is aanzienlijk dieper in de buidel te tasten.

 

Andere voorbeelden zijn green ketchup (colorizing), NikeID en Vans footwear (customizing).

USPs en simplicity
Onlangs vertelde iemand over een weekendje Groningen. Het wemelt daar van de leuke gelegenheden. Wat was bijgebleven? The Robot Arm of Mofongo’s bar, een ‘robot’ die cocktails mixt.

;s Distillery in Groningen, Netherlands



En een klassieke rode telefooncel in een drukke tent, speciaal voor silent calls met je mobiel. Dit soort memorable ervaringen worden geshared. Niet alledaagse initiatieven kunnen uitgroeien tot USPs. Mr. Mofongo is een ware trekpleister.

Dat geldt ook voor het presenteren van simpele dingen op een verrassende manier. Bezorg mensen een lach op het gezicht, ook dat is goede marketing.

Van brood bij soep (animalizing):

Rijst in de soep (puppeting):

Of suikerklontjes (skulling):

Wanten als promotie (McMenu-ing):

Of een biertje presenteren als een wow-ervaring in de vorm van een megaposter (poster-ing the beer):

 

De auto ads zijn wellicht een wat geforceerde indirecte middenweg, maar voor wie nadenkt over inventieve ‘ing-begrippen’ kan er een wereld open gaan en liggen mogelijk verfrissende USPs in het verschiet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie