‘Weet je dat oma influencer is geweest? Ja, dat was zo rond 2016, 2017. Toen was jij nog lang niet geboren. Ik was net zwanger van je moeder. Al haar luiers heb ik gratis gekregen doordat ik Pampers steeds noemde in mijn vlog. Ze betaalden me er dik voor, die merken, om hun producten de hemel in te prijzen bij al mijn followers. Ze stonden voor me in rij!
Ja kindje, toen had oma nog followers. Zo ging dat vroeger. Nu weet niemand meer wat Instagram is. Maar toen, toen was ik eventjes de allerpopulairste mamavlogger van Zuidoost-Nederland. Die Philips Airfryer die jullie in de keuken hebben? Daar heeft oma nog een video over gemaakt.
Het was zo’n juggle, een jong kindje en dan ook nog werken aan je carrière, sporten en een beetje een healthy lifestyle erop na houden. Dan is het wel zo fijn als je een friteuse hebt die daar een beetje bij aansluit. Dat was geen reclame hè? Nee, gewoon héél betrouwbare snappy content. Een authentiek verhaal.
'Sommigen noemden het social selling maar influencen is echt iets anders dan verkopen. Wij snapten elkaar, mijn volgers en ik. Het waren gouden jaren. De duurste beautyproducten, de laatste fashion: ik mocht alles houden. Soms kreeg ik net zoveel voor één post als ik nu per maand van de bijstand krijg.
'Vakanties waren altijd gratis. Irritant was het wel hoor, om op het strand te liggen tussen andere influentials, die dan vragen om even aan de kant te gaan zodat ze met de juiste angle een filmpje konden opnemen. Al mijn vriendinnen van toen waren jaloers op me. Ze zouden me nu moeten zien, haha!
'Weet je wat het is? Als je succes hebt gaat iedereen je nadoen. Op een zeker moment woonden er nog drie vloggers in onze straat. Net toen ik geïnvesteerd had in mijn eigen sapjeslijn en babysieradenmerk liepen mijn volgers van me weg. Zelfs toen ik mijn tarieven had gehalveerd belde het pr-bureau me niet meer.
‘Influencers zijn voorbij’, zeiden ze, ‘ze zijn met te veel en niemand gelooft ze meer.’ Dat was het laatste wat ik van ze hoorde.’
Beeld: 123RF