Hyperlokale communicatie gaat de komende jaren definitief doorbreken. Campagnes die voor complete taalgebieden of leeftijdsgroepen overal hetzelfde zijn zullen verdwijnen, want ze spreken het individu onvoldoende aan. Dat valt te lezen in het het jaarlijkse trendrapport van Hotwire, een internationaal netwerk van pr-bureaus.
Persoon X
Merken creëren massaal content die ‘hyperlokaal’ te gebruiken is, waarbij gebruikgemaakt wordt van locatiegegevens of regionaal demografische informatie. Wat voor persoon X in Amsterdam interessant is, kan sterk afwijken van wat persoon Y uit Groningen bezighoudt. Leeftijd kan doorslaggevend zijn in het formuleren van een boodschap – maar misschien ook helemaal niet. Populaire sites als Buzzfeed en Upcoming haken hier slim op in door nostalgische gevoelens en regionale cultuur de boventoon te laten voeren bij het maken van artikelen.
Zeven varianten
Voor communicatieprofessionals en marketeers betekent dit trend dat A/B-testen met zes of zeven varianten van kopij niet meer toereikend is. Zij zullen moeten toewerken naar vele tientallen op hyperlokaal publiek afgestemde versies. Content zal hierdoor flexibeler worden ingezet en daardoor minder vaak statisch op een enkele website staan. Bureaus gaan daarnaast minder vaak zelf eigen kanalen uit de grond stampen, maar content publiceren waar deze al bestaat, bijvoorbeeld op sociale platforms.
Daarnaast worden in het trendraport nog 9 trends genoemd voor 2016:
2. Websites worden minder belangrijk
Websites blijven in trek om te publiceren, maar de echte strijd wordt gestreden op sociale platformen als Medium en LinkedIn. Sommige nieuwe mediamerken als voetbalnetwerk Copa90 hebben geen eigen website nodig, ze verkrijgen met hun aanwezigheid op sociale sites voldoende impressies om omzet te genereren. Voor marketingcampagnes wordt dit de norm.
3. Klanten kopen bij de bron
Het traditionele model om te verkopen is omgedraaid. Klanten willen direct bij de bron aankopen doen en zijn klaar met de tussenkomst van derden. Het is aan merken om een beleving te creëren die constant om meer vraagt, dat kan bijvoorbeeld met persoonlijkere content en campagnes die een ervaring oproepen – alles om de band met de klant te vergroten.
4. Influencers krijgen steeds meer invloed
Adverteerders worden in toenemende mate geconfronteerd met adblockers. Daarom wordt het in 2016 cruciaal dat marketeers beter worden in native advertising en de banden aanhalen met bloggers, vloggers en andere influencers.
5. Leeftijd is niet belangrijk
Marketeers gaan jonge consumenten meer zien als afzonderlijke groepen met een eigen mindset en normen en waarden. Hiervoor is slimmere, meer specifieke content nodig. Leeftijd is eigenlijk niet belangrijk – het is maar een cijfer. Wat meer telt zijn passies van mensen en hoe individuen ervoor kiezen hun leven in te richten.
6. Falen mag
Het Scrum-virus heeft ook marketeers besmet. Er moet beter worden samengewerkt en sneller iets tastbaars worden opgeleverd. Er komt meer ruimte voor proberen, falen en opnieuw proberen. Marketeers gaan minder op content-kalenders varen en meer op hun instinct. Het hoeft niet perfect; content wordt gemaakt wanneer het past en dat komt veel natuurlijker over.
7. Het nut voert de boventoon
De beste campagnes in 2016 gaan over het nut van een product of dienst gaan. Het meest aansprekende voorbeeld dit jaar was IBM dat functionele advertenties introduceerde. Door een kromming in het billboard is deze te gebruiken als bankje of schuilplek voor de regen, of wordt een stenen trap door een horizontaal billboard direct ook geschikt gemaakt voor skaters en rolstoelgebruikers.
8. Virtueel wordt hét kanaal van 2016
Consumenten raken in toenemende mate ongevoelig voor traditionele communicatie en hunkeren naar beleving. Virtual Reality brengt ervaringen en dat gaan we allemaal merken door de komst van headsets en andere gadgets. Voortaan is het mogelijk vooraf alvast door een vakantiehuis te lopen, zoals reisorganisatie Thomas Cook nu al aanbiedt. Na de reisbranche, volgen komend jaar sectoren als retail, vastgoed en de publieke sector. Heel actueel: denk bijvoorbeeld een pop-up store van een hulporganisatie die laat ervaren hoe het is om als vluchteling huis en haard te moeten verlaten.
9. Merken worden activistischer
Bedrijven komen steeds vaker in het nieuws vanwege hun standpunt in diverse politieke en sociale kwesties. Kijk naar reacties van merken op het legaliseren van het homohuwelijk in de Verenigde Staten. Bedrijven maken hier gebruik van door eigen normen en waarden centraal te stellen binnen de communicatiestrategie, zodat bewuste consumenten zich hierachter kunnen scharen. Hoewel dit hechtere relaties oplevert, lopen bedrijven hiermee wel het risico andere, grote groepen potentiële klanten uit te sluiten.
10. Online video wordt volwassen
Eindelijk gaat de communicatiewereld echt begrijpen hoe online video werkt –zij zullen experts aantrekken die begrijpen hoe dit medium werkt, zonder dezelfde fouten te maken als voorheen zoals irritante advertentieblokken. Dat is ook noodzakelijk, want consumenten stoppen steeds vaker met traditionele televisie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!