Door Ine Kim*
Nederland was in 2016 goed vertegenwoordigd in Cannes, met tien Nederlandse juryleden en uiteindelijk 20 Lions in onze broekzak. Nu is de vraag natuurlijk: hoe kunnen we het dit jaar beter doen? Om antwoord te geven op deze vraag organiseerden Orange Lions en ADCN vorige week een ‘How To Win a Lion’-avond. Tijdens dit event gaven de Nederlandse Cannes-juryleden advies over het inzenden van werk.
Beeld: Visual Notes
Tips van Cook
Eregast van de avond was Cannes Lions-directeur Simon Cook. Aan de hand van prijswinnende campagnes deelde hij 13 lessen met het publiek. Ik heb zijn praktische tips en adviezen op een rijtje gezet:
Les 1: Casefilm in documentairestijl
Als je een casefilm maakt, hoef je volgens Cook niet vast te houden aan een specifiek format. Je casefilm moet een verhaal vertellen en dat kan op verschillende manieren. Je kunt een casefilm ook zien als een mini-documentaire, die je maakt als vast onderdeel van het werk en het proces.
Les 2: Lengte van de casefilm
Denk goed na over de duur van de film. Als je je verhaal in één minuut kan vertellen, hou het dan bij één minuut. Het is niet nodig om de twee minuten te vullen. Hoe minder ruis, hoe beter.
Les 3: Houd het simpel
Wees selectief in de informatie die je deelt, denk goed na over de relevantie ervan. Less is more. Houd je verhaallijn zo simpel mogelijk.
Les 4: Elevatorpitch
Zie een casefilm als een elevatorpitch. In de eerste 30 seconden moet je niet alleen de aandacht van de jury te pakken hebben, maar ook alle essentiële informatie hebben gedeeld. Na de eerste halve minuut heb je tijd om, indien nodig, extra toelichting te geven.
Les 5: Cultuur en context
Wees ervan bewust dat juryleden uit alle landen van de wereld komen. Denk er dus goed over na of jouw campagne cultuurspecifieke context bevat. Niet iedereen begrijp die. Zorg voor uitleg wanneer het relevant is voor je werk. Gebruik bijvoorbeeld ondertiteling waar nodig.
Les 6: Stapje terug
Neem af en toe een stap terug en probeer je werk vanuit het perspectief van een buitenstaander te zien. Laat de ruwe versie van je inzending aan zoveel mogelijk mensen zien. Als je jouw casefilm aan je moeder zou laten zien, begrijp zij het dan?
Les 7: Verhaal en narratief
Vergeet niet dat de jury honderden casefilms voorbij ziet komen. Structureer je uitleg daarom rond een simpel, krachtig en vermakelijk verhaal dat makkelijk te volgen is.
Les 8: Kernboodschap
Maak het de jury zo makkelijk mogelijk: zorg ervoor dat ze de kernboodschap niet hoeven op te sporen, maak deze duidelijk zichtbaar.
Les 9: Categorie
Volgens Cook besteden mensen te weinig aandacht aan de verschillende categorieën en waar deze voor staan. Gun jezelf de tijd om de kern van de categorieën te achterhalen en te begrijpen. Pas je inzending hier op aan.
Les 10: Advies van experts
Wees niet bang om advies te vragen aan een expert. Gebruik daarvoor je netwerk, zoek contact met voorgaande winnaars – kortom, wees niet verlegen. En vergeet niet dat Orange Lions en Cannes Lions er zijn om je te helpen.
Les 11: Bullshit-barometer
Juryleden hebben duizenden cases gezien en inmiddels een goede ‘bullshit-barometer’ ontwikkeld. De jury is zo goed als immuun voor uitspraken zoals ‘groundbreaking’ of ‘for the first time in history’ (tenzij je de volgende ‘Sweetie’ op je naam hebt staan).
Les 12: Criteria
Denk goed na over de criteria die bij de verschillende categorieën horen. Als je je werk wil inzenden in meerdere categorieën, moet je soms meerdere casefilms maken.
Les 13: Integreer
Schrijf en design de uiteindelijke casefilm met net zoveel zorg en liefde als het creatieve werk. Zie het niet als een extra klusje, maar als een verlenging van je werk.
Tips van de jury
Als aanvulling op Cooks tips, vroeg ik drie recente Cannes-juryleden hun inzichten te delen:
Stephanie Oakley (72andSunny Amsterdam) uit de Film Craft Jury, 2016: ‘Wees helder en vertel een duidelijk verhaal. Vooral het menselijke aspect is belangrijk.’
Gijs de Beus (ex-Havas Media) uit de Media Jury, 2015: ‘Pas je inzending aan aan de specifieke categorie. Als de informatie niet in je casefilm zit, zet deze dan in de beschrijving van de case. Vergeet niet te vermelden hoeveel is uitgegeven aan media en benoem de resultaten. Oftewel, zorg ervoor dat je de richtlijnen en criteria van de verschillende categorieën begrijpt, die zijn namelijk essentieel.’
Tanja Soeter (Hema) uit de Product Design Jury, 2016: ‘Hou het simpel. En noem iets niet ‘purposeful’ als het dat niet is.’
Meer info vind je hier. De uiterlijke deadline voor het insturen van je case is 13 april 2017. Cases inzenden doe je hier.
Ine Kim is bij Finchfactor verantwoordelijk voor content en community. Samen met Kerrie Finch vertegenwoordigt ze het Cannes Lions Festival of Creativity in Nederland als Orange Lions.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!