Ambassadors Lab organiseerde samen met Deloitte Digital en Entopic een hackathon. Eerste doel was, vast stellen hoe je in één dag een werkend VR-prototype kunt maken met WebVR. Dit is een experimentele Javascript API die ervoor zorgt dat je een virtual-reality-ervaring kunt bieden in een browser door gebruik te maken van je smartphone en een kartonnen VR-bril. Erg laagdrempelig dus qua hardware.
WebVR werkt nog niet in alle browsers, maar bijvoorbeeld wel in de laatste versies van Chrome en Firefox. Bijkomend voordeel van WebVR is dat de content ook gebruikt kan worden voor Oculus Rift, HTC Vive en Samsung Gear VR. In deze hackathon hebben we gebruikgemaakt van het A-Frame WebVR Framework.
Binnen twee uur naar je 'Hello Cardboard'-moment
Belangrijk is om snel naar het befaamde 'Hello World'-moment toe te werken: het moment waarop je concept voor het eerst in code tot leven komt. De teams kregen de tip om maximaal een uur aan het concept te besteden en het volgende uur het 'Hello World'-moment te bereiken, of in dit geval de 'Hello Cardboard'-mijlpaal.
Een vroeg 'Hello Cardboard'-moment zorgt er ook voor dat binnen een team het werk efficiënt verdeeld wordt. De strateeg werkt aan een persona, journey, mini-businesscase en pitchpresentatie, de designer aan interactie, design en presentatie en de engineer maakt dat het prototype tot leven komt in code.
Gebruik VR als onderdeel van de e-commerce-klantreis
Een succesvolle VR-implementatie in e-commerce is geintegreerd in een journey. VR-applicaties kunnen toegevoegde waarde bieden in de oriëntatiefase van consumenten. In deze fase hebben rijke ervaringen een toegevoegde waarde, maar hoeven ze nog niet tot een aankoop hoeven te leiden. Denk aan de inspiratie- en exploratiefase in de klantreis.
VR-applicaties in e-commerce vragen wel enige gewenning voor de consument. De experience dient daarom veel toegevoegde waarde te bieden. Een van de teams kwam met het inzicht dat VR eigenlijk een onderdeel is van responsive design. De content en de manier waarop je deze consumeert, is afgestemd op de mogelijkheden van je device.
De gemaakte concepten en prototypes:
Concept 1: Zoek en Ervaar Speelgoed
Het “Zoek en Ervaar Speelgoed” VR-concept brengt de fysieke ervaring van een speelgoedwinkel naar de online wereld. In dit concept is de gebruiker in staat om vanuit de traditionele webshop de virtuele winkel in te stappen. Speelgoed wordt op grote ronde planken aangeboden en de gebruiker kan deze oppakken om van dichbij te bekijken. De planken zijn interactief en kunnen heen en weer geschoven worden. Op een lege plank kun je je favorieten neerzetten en als je van mening veranderd laat je het product gewoon op de grond vallen om het te verwijderen.
Door producten in VR aan te bieden, wordt tevens een grote tekortkoming van webwinkels opgelost met betrekking tot de schaal van een product. De teleurstelling dat het product toch kleiner is dan je dacht, bestaat niet meer. Je hebt het immer al ‘virtueel’ in handen gehad.
Concept 2: DECOVR: Plaats meubels in virtuele kamer
DECOVR is een VR concept dat klanten helpt bij het aankoopproces van meubels. Het maakt dit tot een ware beleving. Om te beginnen maak je een 360 view van je eigen kamer of huis. Vervolgens kun je de meubels die je wilt vervangen uit je kamer halen en nieuwe meubels toevoegen.
Het biedt ook de mogelijkheid om je oude inrichting te delen met professionele designers die jou persoonlijk kunnen adviseren en je nieuwe design via social media delen ter inspiratie voor anderen. En wat dacht je ervan om je oude inrichting in een 360 view online te zetten om je oude meubels direct te koop te zetten?
De voordelen op een rijtje:
- Bespaar de eindeloze bezoekjes aan gigantische meubelboulevards.
- Deel je kamer met designers, vraag advies of laat je kamer virtueel designen.
- Probeer verschillende maten, kleuren en materialen.
- Verzeker dat je nieuwe meubelstuk in je kamer past en matcht met je andere meubels.
Concept 3: PEAK: Een virtuele huizenbezichtiging
PEAK is een VR API die het voor makelaars mogelijk maakt om bezichtiging aan te bieden in Virtual Reality.
De huidige user journey wordt doorgaans sterk beperkt door de beschikbaarheid van de makelaar, verkoper en aankoper. Het bezichtigen van een huis kan vaak alleen binnen kantooruren en neemt veel tijd in beslag, zeker als de reistijd wordt meegerekend. Daarbij komt dat de indruk je als koper een momentopname krijgt; het huis wordt bijvoorbeeld in de winter bezocht maar je wilt ook ervaren hoe de zon valt op een zonnige lentedag.
Peak wordt geïntegreerd in bestaande platformen van huizenaanbieders met een extra ‘VR bezichtiging’ als optie. Door drie seconden te kijken naar de deur verplaats je je naar de volgende kamer, en door drie seconden te kijken naar de bank ervaar je het huis zittend vanuit de bank. Op zo'n manier navigeer op een natuurlijke manier door je (mogelijk) toekomstige woning.
Concept 4: EAT AT: Eating alone together
Eat-At is een concept die je in staat stelt om in een virtuele omgeving te dineren met vrienden in een omgeving naar keuze. Met deze service kan de gebruiker andere gebruikers uitnodigen en keuzes maken uit verschillende restaurants, steden of speciale locaties zoals een romantische sterrenhemel. Elke locatie heeft een eigen menukaart gefaciliteerd door lokale aanbieders.
Wanneer het menu is bezorgd gaat je virtuele diner van start. Met behulp van virtual reality worden jij en je tafelgenoten in de locatie naar keuze geprojecteerd.
Ideaal voor verre vrienden en lange-afstand relaties die zo samen een maaltijd kunnen genieten. Restaurants kunnen een virtuele eetomgeving aanbieden en deze ervaring inzetten als marketingtool om klanten te trekken voor de echte restaurants.
Het concept isgemaakt rond het thema van samen eten. Maar de mogelijkheden van het concept zijn veel breder. Denk aan het samen bekijken van een toeristische lokatie ter voorbereiding van een reis of het samen kijken naar elkaars favoriete schilderijen.
Concept 5: VR for Hospitality
VR for Hospitality richt zich specifiek op toeristen en zakelijke reizigers die graag een scherp beeld krijgen van de kamer die ze gaan huren en van de buurt en omgeving waarin ze logeren. Gebruikers kiezen de plaats en buurt die ze willen bezoeken en worden virtueel geprojecteerd naar die omgeving. De buurt wordt zichtbaar met een 360 graden video. Bij het ontdekken van de buurt zijn de beschikbare accomodaties duidelijk aangegeven en met een klik te bezichtigen. In zijn er reviews te lezen die in context van de omgeving aangeboden worden. Met een eenvoudige klik kan de accommodatie direct geboekt worden.
Samenvattend kunnen we zeggen dat het hackathon format zich ook goed leent voor virtual reality en dat je een dag opmerkelijk veel concepten tastbaar kunt maken en in de startblokken zet voor een verder uitwerking.
Credits:
Ambassadors Head of Innovation - Diederik Veelo
Ambassadors Business Developer - Benjamin Bourgonje
Deloitte Digital Creative Director - Franklin Heijnen
Edit Aftermovie - Morrison Corton
Sound Aftermovie - Bas Mijnen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!