Nieuwe technieken en technologieën volgen elkaar in steeds sneller tempo op en zorgen voor nieuwe businessmodellen en nieuwe concurrentie, zowel voor de organisatie als voor de marketeer zelf. De belangrijkste vraag die je jezelf als marketeer vandaag moet stellen is: ‘Hoe blijf ik relevant voor mijn doelgroep’?
Vandaag, morgen en bij voorkeur de komende jaren.
In hun bestseller ‘Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies’ laten Jim Collins en Jerry L. Porras zien wat de kenmerken van succesvolle organisaties zijn die al decennialang in staat zijn relevant te blijven. Op basis van zes jaar onderzoek hebben ze een drietal key success factors gedefinieerd die ook voor ons vakgebied en voor onszelf als marketeer gelden.
1. Beschik over een ijzersterke visie
Succesvolle organisaties beschikken over een ijzersterke visie. Ze hebben een duidelijk beeld ontwikkeld van de toekomst en de relevante rol die zij als organisatie in deze toekomst willen spelen. Zij hebben hiervoor voor zichzelf een zogenaamd BHAG gedefinieerd, een Big Hairy Audacious Goal. Een motiverend doel dat aan de basis staat van hun ongekende succes.
Om tot een Big Hairy Audacious Goal te komen moet je als marketeer of marketingafdeling antwoord geven op een drietal vragen; de zogenaamde key success-factoren die noodzakelijk zijn om langdurig relevant en succesvol te blijven.
Ik heb deze vragen en hun omschrijving bewust iets aangepast omdat het de positie van marketing c.q. de marketeer betreft en niet van de gehele organisatie. Tenslotte heb ik deze key success-factoren samengevoegd in een eenvoudig trechtermodel. Het zijn namelijk geen losse vragen, er dient een specifieke volgorde te worden aangehouden waarbij je stapsgewijs trechtert welke gedefinieerde doelen in staat zijn het gewenste eindresultaat te bereiken.
2. Waar ben je echt passioneel over?
Omschrijf voor jezelf of voor de marketingafdeling alle (marketinggerelateerde) doelen waar je echt passioneel over bent. Wat motiveert jou nu echt als marketeer? Welke visie heb jij op jouw vakgebied? Waar denk je dat jij als marketeer een belangrijke toegevoegde waarde kunt bieden voor de lange termijn? Bepaal hierbij vervolgens ook of deze doelen motiverend zijn voor jouw interne en externe doelgroepen, je hebt hen tenslotte nodig om jouw doel te realiseren.
3. Kun je hier een grotere toegevoegde waarde mee bieden?
Controleer voor elk van deze doelen of je hier een grotere toegevoegde waarde, en daarmee verbetering voor de doelgroep, kunt bieden dan de huidige situatie. In plaats van de beste ter wereld te moeten zijn (de oorspronkelijke vraag in het BHAG-model) moet je juist kijken naar de geboden verbetering. Wat kun je als marketeer toevoegen dat een concrete verbetering biedt ten opzichte van de huidige situatie?
Levert dit de organisatie duurzaam voordeel op?
Bepaal ten slotte of het realiseren van jouw doel(en) de organisatie voldoende voordeel oplevert. Levert de geboden verbetering voor de interne en externe doelgroepen de organisatie uiteindelijk duurzaam concurrentievoordeel op? Als het antwoord hierop positief is heb je de basis gelegd voor een succesvolle toevoeging aan de organisatiestrategie.
Als je als marketeer in staat bent jezelf als verbetering te positioneren ten opzichte van de huidige situatie - en hiermee een duurzame bijdrage levert aan het concurrentievoordeel van jouw organisatie, dan kun je een duurzame positie voor jezelf in te nemen. En is je bestaansrecht verzekerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!