Dat kun je concluderen als je de Ahold-case vergelijkt met de aanbevelingen van 685 managers actief in het internationale bedrijfsleven, beursanalisten e.a. in een onderzoek van pa/pr-bureau Burson-Marsteller. Beschadigde bedrijven hebben, net als Ahold met zijn boekhoudschandaal, ruim drie jaar last. Die periode kampen ze doorgaans met omzetdaling, moeizame geloofwaardigheid en verminderde aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.
Onder leiding van Anders Moberg deed Ahold bijna alles goed (op dat akkefietje met zijn salariscondities na, maar ook dat werd tijdig hersteld). De verantwoordelijken zijn eruit gemikt, verliesgevende of subrendabele onderdelen en/of buitenlandse dochters gesloten en ... is er goed over alles gecommuniceerd. Vindt ook Peter Smit, directeur crisiscommunicatie van BM, blijkens een artikel in Trouw donderdag. En in ons hele kritische polderland hielp vlaggenschip AH goed mee door de prijzen fors te verlagen teneinde marktaandeel te herwinnen.
Dus: geef zsm openheid van zaken (het web is daarvoor een ideaal nieuw middel), analyseer wat fout is gegaan, en laat de buitenwacht weten wat je rechtgezet hebt. En hoe dan precies. Eigenlijk overbodig te vermelden: een goede, op herstel gerichte communicatiestrategie van wezenlijk belang. Aldus BM. Maar eigenlijk volgens iedere crisiswatcher.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!