Hoe blockchain de problemen van de advertentie industrie gaat oplossen

Vier redenen waarom blockchain technologie een nieuwe impuls voor reclame en media kan betekenen.

door Ed Stibbe

Er nogal wat te doen over blockchain vandaag de dag. Dan gaat het uiteraard over de spectaculaire koersstijgingen van de Bitcoin, maar ook over hoe blockchain de financiële wereld radicaal gaat veranderen.

Het is frappant zoals de financiële wereld al druk met blockchain bezig is, terwijl de reclame- en mediawereld? Nou ja, die praat veel maar doet nog weinig.

Dat gebrek aan actie in onze industrie is merkwaardig, want er zijn genoeg problemen die een oplossing behoeven. Fraude in de online advertising, consumenten die adblockers installeren en de machtige holding companies die leiden onder klantverlies en teruglopende omzetten, om er maar een paar te noemen.  

Blockchain technologie gaat heel belangrijk worden voor onze industrie. Hieronder alvast 4 redenen waarom dat zo is. Maar ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer zijn.

 

1. “Cut the middlemen”.

Als banken de “middlemen“ zijn tussen kapitaalverstrekkers en geldleners, dan zijn mediabureaus dat tussen adverteerders en media. Over banken is iedereen het eens: die zijn niet te vertrouwen. Maar over mediabureaus hoor je gek genoeg weinig partijen klagen. Toch is hun verdienmodel nog steeds ondoorzichtig. De opkomst van de digitale media heeft het businessmodel van bureaus alleen maar diffuser gemaakt. En door de groei van deze industrie profiteren ze er goed van. Blockchain kan dit proces transparant maken door media en adverteerders direct aan elkaar te koppelen, met scherpe kostendalingen als gevolg.

 

2. Bouwen aan vertrouwen

Sinds het duidelijk is dat de onlinewereld bol staat van de fraude, staat dit onderwerp bij veel grote adverteerdershoog op de agenda. Hoe controleer je immers of je online uiting is geplaatst, waar en wanneer dit was en hoe dit gebeurde?  De transparantie en versleuteling van blockchain maakt het eenvoudig om vast te stellen of en door wie de advertentie is bekeken. Dit zal enorm helpen om het vertrouwen in online advertising te herstellen, niet alleen bij de adverteerder maar ook bij de consument.

Schattingen in de VS zijn dat de helft van alle data die huishoudens ophalen, bestaat uit ongevraagde advertenties en trackers. Veel te veel natuurlijk. Brendan Eich, oprichter van JavaScript, Mozilla en Firefox lanceerde daarom vijf maanden geleden de blockchain gebaseerde Brave browser met daarin een nieuwe valuta, de Basic Attention Token (BAT).

Dit bedrijf staat in het cryptowereldje bekend als een van de meest kansrijke startups die echt gebruik maakt van de blockchain technologie. Momenteel bedraagt de marktkapitalisatie al 250 miljoen $. BAT biedt consumenten alleen juist getargete content. Met micro currencies, de BAT’s, wordt de kijker beloond om uitingen te bekijken, een nieuw product te proberen of een boodschap te delen, etcetera. 

 

3. Bouwen aan je merk

Steeds meer consumenten en bedrijven vinden het belangrijk om de herkomst van de grondstoffen voor hun producten exact te kennen. De blockchain gaat Tony Chocolony helpen zijn doelstelling ‘Chocola slaafvrij te maken te realiseren'. Hiermee wordt het immers mogelijk om exact de herkomst van cacaobonen te traceren. Maar toepassingen zijn voor veel meer productgroepen interessant, denk aan zuivel, kleding, koffie, groente, vlees, automotive. De blockchain gaat merken verder helpen met het verbeteren en personaliseren van de klantbeleving.  

 

4. “Sir Martin Sorell, Blockchain will help to solve your problem”

Het klassieke holding company concept heeft afgedaan. Grote adverteerders willen vrij kunnen pikken uit de beste mensen uit de verschillende bureauketens en landen. De gespecialiseerde silo’s en de landenorganisaties die je tegenkomst binnen deze holdingcompanies, ervaren ze als frustrerend, traag en ouderwets. Misschien zijn de holdingcompanies zelf ook niet echt happy met de huidige structuur, maar deze laat zich niet eenvoudig ontmantelen. Een combinatie van conflict of interest, interne afspraken en contracten, plus het schrikbeeld van een miljardenafschrijving houdt ze voorlopig tegen.

Maar iedereen die weleens binnen of met dit bureautype heeft gewerkt, weet dat je vaak beter kunt samenwerken met externe bureaus dan met zusterbedrijven binnen dezelfde holding company. Blockchain technologie kan hier een passende oplossing bieden. En wel door een systeem te faciliteren waarmee je alle (uren) administraties binnen een holding kan koppelen en uren en kosten met een intern geaccepteerde coin snel en eenvoudig kunt verrekenen. Dit maakt de weg vrij om de interne samenwerking te verbeteren en klanten sneller en beter te bedienen.

Kortom de blockchain technologie kan een serieuze nieuwe impuls voor onze industrie betekenen, voor zowel adverteerders als media- en reclamebureaus. Er zullen nog vele nieuwe toepassingen volgen. Ik ben benieuwd wie als eerste de blockchain technologie gaan omarmen. Voor hen zou 2018 weleens een bijzonder goed jaar kunnen worden.

Ed Stibbe is oprichter van Ed Stibbe & Company

Fotocredits: wutwhan / 123RF Stockfoto

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie