Hivos vraagt aandacht voor lot van Indonesische dienstmeisjes

Ontwikkelingsorganisatie laat met pop-up store zien dat uitbuiting geen ver-van-mijn-bed- show is.

Met de campagne vraagt Hivos aandacht voor haar langlopende programma , waarmee zij het isolement van de naar schatting 500 duizen Indonesische dienstmeisjes die werken in de Golfregio wil doorbreken. De vrouwen, veelal onder valse voorwendselen vanuit Indonesië geworven, worden opgesloten, moeten keihard werken en krijgen vaak te maken met wanbetaling, geweld en seksueel misbruik. 

Om te laten zien dat het probleem meer is dan een ver-van-m&;n-bed-show, ontwikkelden Glasnost en TAPE een campagne. Middelpunt daarin is een pop-up store in Amsterdam. Bij de opening werden media uitgenodigd en de reacties van het publiek werden gefilmd met verborgen camera&;s. Hierbij waren journalisten aanwezig van onder andere Het Parool, Telegraaf, RTL Nieuws, Metro en Panorama.

&;De uitdaging van deze campagne is dat het op twee plekken op de wereld afspeelt, maar niet in Nederland&;, zegt Wouter Glaser, oprichter van Glasnost. &;Met de pop-up store willen we het Nederlandse publiek een ‘stel je voor’ gevoel geven. De verborgen camera opnames moeten online dezelfde reactie oproepen&;, licht Mike Rijkers van TAPE toe.

Naast PR en het undercoverfilmpje bestaat de campagne ook uit een radiocommercial en is er social campagne van start gegaan. 

 

 

Credits

Glasnost (concept en PR): Wouter Glaser (strategie & PR) en Amber Haank (account)

TAPE (pop-up store en videoproductie): Mike Rijkers (account & strategie), Menno Steenvoorden (creatie) en Tobias Camman (regie)

Hivos (klant): Francis Vollebregt (account) Myriam VandenBroucke (project) Olivia Smulders (PR) Jeroen van Aken (online)

JALT (Social): Benthe de Boer (account) en Sjoerd Reijnen (strategie)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie