Een keur aan specialisten op het gebied van data en technologie trad aan in het Media Plaza te Utrecht. Zij spraken ofwel een keynote uit, of werden geïnterviewd door Krijn Schuurman. Adformatie tekende gedurende de middag een aantal opvallende uitspraken op.
Rogier de Moel (GX Software)...
... probeerde in een van de expert tracks uit te leggen waarom het verzamelen van ‘actionable klantdata’ nog niet zo makkelijk is.
‘In veel gevallen heb je te maken met marketeers die alfa zijn. Ze zijn goed in taal, maar niet zo goed in cijfers.’ (Het begint met begrijpen wat data zeggen).
‘Wereldwijd zijn er 6829 bedrijven die zich bezighouden met marketingtechnologie, verdeeld over 49 categorieën. (Maak daar maar eens een keuze uit)
‘Mijn advies zou zijn: begin met de keuze van het customer data platform.’
‘Slechts weinigen hebben alle data centraal voor handen voor een 360 graden klantbeeld. Hoeft ook niet. Dat centraal klantbeeld is voor mij geen holy grail.’
Niels Kleverlaan (BNNVARA)…
… ging in op de implementatie van de centrale datastrategie waarmee BNNVARA de binding met haar publiek op een transparante manier verdiept.
‘Er werd niet samengewerkt, er werd met hele andere systemen gewerkt en data werd voor heel andere doeleinden verzameld.’ (De vertreksituatie.)
‘We hopen dat kijkers zich verbonden voelen met programma’s als Vroege Vogels en dat ze dan inzien dat het lidmaatschap van BNNVARA erbij hoort.’ (Best lastig om mensen te overtuigen dat ze zich moeten abonneren op een omroep.)
‘Hoe lang hebben we nog? Niet genoeg om hier op in te gaan.’ (Conclusie: het publieke bestel hangt van tegenstrijdigheden aan elkaar).
‘Onze content speciaal voor onze leden aanbieden? Als dan kan met NPO Start Plus, is dat zeker interessant. Geven een cadeautje, maar wel een cadeautje wat past.’
(Op de suggestie het lidmaatschap van BNNVARA te koppelen aan een reclamevrije propositie.)
Gerhard van der Bijl (Royal FloraHolland)….
…vertelde hoe de bloemenveiling in Aalsmeer met Floriday hét digitale ecosysteem wil worden voor de wereldwijde sierteelt.
‘De shift naar digital in onze sector is echt aan het gebeuren. Wie gebruikt Bloomon? Werkt goed, he?’
‘Omdat deze sector zo belangrijk voor ons is, heb we ideation opgezet. Hierin laten we kwekers op structurele wijze meedenken over onze ideeën.’
‘Growing opportunity’s together.’ (De slogan van Foriday)
‘We zijn aan de tuinkant begonnen, dus bij de kweker, en gaan het zo meteen aan de keuken laten landen.’ (Ofwel, verse bloemen van de kweker direct naar de consument.)
‘Op deze manier gaan wij proberen ook kleine kwekers die vaak de mooiste producten maken, toegang te geven tot de digitale wereld’.
Marloes Pomp…
…over hoe blockchain alles zal veranderen, ook in marketing en communicatie.
Marloes Pomp is Initiator en Program Officer voor de blockchain-projecten binnen de Nederlandse overheid en is verantwoordelijk voor de internationale strategie van de Nederlandse Blockchain Coalitie. Zie hier voor een interview.
‘Blockchain zal de volgende stap zijn in de ontwikkeling richting platformeconomie.’
‘Dat is wat blockhain faciliteert. De technologie maakt het mogelijk om platformen te bouwen zonder tussenkomst van een centrale partij.’ (Waarom ‘vertrouwen’ niet voldoende is, als Royal FloraHolland succesvol wil transformeren tot platformbedrijf.)
‘Blockchain kan ook voor meer transparantie zorgen bij de inkoop van advertenties. Je weet precies wie er heeft gekeken en geklikt, in plaats van dat je afhankelijk bent van Google of Facebook. Al is er nog wel wat werk te verzetten voordat dit het nieuwe model is.’
‘Blockchain is een veelbelovende techniek. Maar techniek alleen lost niets op. Het gaat om de toepassing. Over 5 tot 10 jaar zullen we de volgende generatie startups krijgen die met toepassingen komen waar businessmodellen aan hangen.’
‘Ontbrekende digitalisering, te weinig ketensamenwerking. Als het alleen voor de eigen organisatie is, hoe je geen blockchain applicaties te ontwikkelen.’
Wouter Sportel (Storm Digital)…
… liet aan de hand van de Seat-case zien hoe je een persoonlijke gebruikerservaring creëert op basis van user scoring.
‘Het herkennen van profielen en audiences, ofwel de gebruiker.’ (Op de vraag wat ‘user scoring’ precies is.)
‘We berekenen scores van de klant op basis van het aantal interacties dat deze heeft op de website met een model auto, en gebruiken dit als grondslag voor een engagementscore. Dat klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk is het niet meer dan een telraam.’
Lees ook de interviews met keynote sprekers Blake Cahill (Philips) en Elena Corchera (Unruly).