Ik ben van mening dat de effectiefste advertentiecampagnes gedurende de hele customer journey de aandacht van klanten trekken en dat elk aspect van de campagne bijdraagt aan de uiteindelijke aankoopbeslissing. Er moet aandacht besteed worden aan verschillende contactpunten voordat iemand converteert. Zo kunnen essentiële inzichten verkregen worden in de volledige customer journey en antwoord worden gegeven op vragen zoals: Wat zocht de consument tijdens het surfen? Welke sites bezocht de persoon voor de aankoop? Welke social media bezoekt deze persoon het vaakst?
Attributie en post-click kunnen verwarrende en lastige concepten zijn. Daarom heb ik enkele handige tips verzameld om beter vat te krijgen op de online marketingstrategie.
Clicks vs. views – wat is belangrijker?
Voordat een bezoeker bij de laatste click vóór de aankoop aankomt, dien je ervoor te zorgen dat er niet te veel nadruk ligt op clicks in het algemeen. Wanneer je dit wel doet, mis je de inzichten van mensen die een advertentie bekijken maar er niet op klikken en dan later toch het product kopen. Internetgebruikers worden herhaaldelijk blootgesteld aan relevante content via e-mail, displayadvertenties, sociale media en websites. Uit onderzoek* komt naar voren dat post-impressieconversie significant hoger ligt dan post-clickconversie. Dit toont aan dat er rekening gehouden moet worden met alle advertentie-uitingen tijdens de customer journey.
Vergeet display niet
Dit zal uiteraard per bedrijf, publiek, campagne en doelstelling verschillen. Sommige marketeers zijn van mening dat digitale kanalen buiten displayadvertenties, zoals advertenties in zoekmachines of in e-mails, een optimaal gebruik zijn van het advertentiebudget en de beste ROI opleveren. Displayadvertenties blijven echter een krachtige impact hebben op campagneresultaten en leveren aanhoudend betere resultaten.
Plaats zoveel mogelijk pixels
Er zijn tegenwoordig veel meer advertentiekanalen dan tien jaar geleden, toen we nog geen rekening hoefden te houden met de verschillende contactpunten waar een persoon gebruik van kon maken voordat ze uiteindelijk converteerden. We moeten nu rekening houden met display, sociale media, mobiel, video en tv. “Overal een pixel plaatsen” is een strategie die we graag hanteren bij Rocket Fuel, omdat we op die manier alle gegevens uit verschillende kanalen kunnen combineren om vervolgens te analyseren welke combinatie het beste resultaat oplevert. Uiteindelijk kun je op deze manier een campagne draaien die het maximale haalt uit de beste kanalen.
Volg alle resultaten
Alle marketeers weten dat de resultaten onderaan de streep, de sales, het belangrijkst zijn. Indien bedrijven deze in meerdere kanalen volgen, kunnen ze inzicht krijgen in salescycli – zijn mensen ’s nachts op hun mobiele apparaat ontvankelijker voor uw advertenties? Pieken sales op zondag vanwege een advertentie op Facebook? Deze patronen herkennen en er lering uit trekken verhoogt de waarde van een campagne en zorgt ervoor dat je de boodschap beter kunt uitdragen naar de juiste mensen, op het juiste moment en via het juiste kanaal.
Attributie is belangrijk. Ere wie ere toekomt en leer van de reis van je klant, die vertelt exact over zijn of haar gedrag. Voer tests uit met verschillende marketing tools in meerdere kanalen, ontdek hoe, waar en wanneer mensen met je in contact komen en ontwikkel campagnes aan de hand van deze bevindingen. Uiteindelijk zullen de kosten dalen en nemen de campagne resultaten alleen maar toe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!