Stel je bedenkt voor je thuiszorgorganisatie de naam BeterThuis - ha, mooi dubbelzinnig, eigentijds, commercieel en toch positief, de naam maakt zorgverzekeraars blij én zorgverleners én de mensen om wie het gaat, het is pure magie, die naam. En dan ga je natuurlijk even googelen of die naam misschien niet al bestaa… oeps.
Tel even mee: BeterThuis (beterthuis.nl), Beter Thuis (beter-thuis.nl), Beter Thuis Wonen (beter-thuis-wonen.nl), Beter Thuis (beter-thuis.com), Beter Thuis (doorgaan.nl), S@men beter Thuis (samenbeterthuis.nl), BeterThuis (beter-thuiszorg.nl)… en dan heb ik pas de eerste pagina op Google gehad.
Sokken, ook op
Tja. heel veel anderen bedachten jouw naam al. Daarom lijken alle nieuwe namen op. Weg. Vergeven.
Dat geldt ook voor beschrijvende namen zoals Variatiesaus, GSM-shop of Kabelwinkel. Waar moet je dat usb-kabeltje voor je Samsung kopen? Bij kabeltje.com, kabelstore.nl, kabelmaxx.nl, onlinekabels.nl, onlinekabelshop.nl, allekabels.nl, kabelvinder.nl, internet-kabel.nl, utp-kabel.nl... ik verzin dit niet. Of wat moet je nog als je online sokken wilt gaan verkopen: sokken.nl, sokkenkraam.nl, sokken-online.nl, sokshop.nl, sokkenmarkt.nl.
En zoals iedereen weet die op SIDN.nl een halve dag domeinnamen zit te checken – het lijkt soms wel of sowieso álle mogelijke namen met .nl en .com al geregistreerd zijn.
Sold Out For Ever
Make-up- en parfummerken grijpen dan ook vaak naar geinige of brutale namen.
Denk aan Poison, Flowerbomb, Sold Out For Ever, Don’t Feed The Birds, Color Tattoo, Earthworm, Princess for a day, Dating a Royal, Zombie, ga maar door. Maar zelfs cosmeticamerken zijn ten einde raad nu ze niks onbeschaamds meer kunnen bedenken voor hun nieuwe oogschaduw of eyeliner.
-‘Onze nieuwe oogschaduw is getest en klaar voor lancering.’
-‘Mooi, goed gedaan. Hebben we al een naam ervoor?’
-‘Nee, dat is het probleem. Er zijn geen make-up-namen meer.’
-‘Wat? Hoe kan dat?’
-‘Ja het is waar. Alle goeie make-up-namen zijn al in gebruik.’
-‘Dat kan toch niet, onzin. Wacht. Ik heb er al een.’
Maar met welk idee, inval of naam de productmanager ook komt, alle namen zijn al in gebruik.
‘What is going on?’, roept zij dan wanhopig uit. ‘Is ook al bezet’, roepen de anderen aan de vergadertafel. ‘Door Maybelline.’
En even later...
-Oké. Ik noem er een en jullie zeggen of die al gebruikt is.’
-‘Oké.’
-‘Vibrant.’
-‘Perfect.’
-‘Dank je.’
-‘Eh, nee, Perfect is een Mérk. En die hebben Vibrant al.’
De dialogen komen uit een hilarische sketch van UCB Comedy (Upright Citizens Brigade), een improvisatiecomedygroep uit Chicago (via New York Magazine). Een must see. Hm. Dat must see is ongetwijfeld al lang en breed gedeponeerd voor een gifgroene glitternagellak.
Dit stuk staat vanaf vandaag ook op www.erwinwijman.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!