Google heeft op zijn Marketing Live-evenement vernieuwingen gepresenteerd voor adverteerders. De technische wijzigingen gelden voor uiteenlopende Google-diensten, waaronder Google Ads, YouTube en Google Search.
Een aantal vernieuwingen komen - vooralsnog - alleen beschikbaar voor Amerikaanse adverteerders. Zo krijgen alleen zij toegang tot visuele Shopping Ads, dynamischere advertenties die in de Google Zoeken-feed voorbijkomen. Ook een loyaltyprogramma dat in Google geïntegreerd wordt, is exclusief voor Amerikanen. Hetzelfde geldt voor merken die 3D-productafbeeldingen willen gebruiken in de Google Search-resultaten. Amerikaanse consumenten kunnen via Augmented Reality (AR) op hun smartphone straks productafbeeldingen in de echte wereld projecteren.
Google Merchant Center
Wel wereldwijd zijn vernieuwingen voor Google Merchant Center, waarmee (web)winkels bepalen hoe hun online en offline voorraden op Google getoond worden. Webwinkels kunnen door technische vernieuwingen nu meer dynamische advertenties maken, voorzien van productinformatie en afbeeldingen die de product feed uit het Merchant Center haalt.
Campagnes met maximale prestaties
Google kondigt ook zes vernieuwingen aan voor zijn Performance Max-campagnetool. Met deze tool kan een adverteerder meer uit zijn campagnes halen die lopen over verschillende Google-diensten. Vijf van de vernieuwingen zijn direct beschikbaar in bètavorm of definitieve vorm. Merken kunnen hun campagne bijvoorbeeld beter beheren in Search Ads 260 en de Google Ads-app voor de smartphone en eenvoudiger A/B-tests uitvoeren om vernieuwingen te testen. De zesde vernieuwing is alleen voor hotelketens en komt in de tweede helft van dit jaar beschikbaar.
First party data beter inzichtelijk
De inzichten-pagina van Google krijgt ook een update. Adverteerders krijgen toegang tot meer inzichten voor first party data, aldus Google. Zij kunnen zien hoe hun advertenties werken verspreid over Google-diensten als Search, YouTube en Display. Daarnaast geeft Google tips om het campagnebudget te optimaliseren en krijgen merken meer inzicht in de campagneresultaten per segmenten van de doelgroep.
Meer aandacht voor YouTube Shorts
Een andere vernieuwing is dat Google het mogelijk maakt om Video action campaigns en App campaigns automatisch te laten schalen naar YouTube Shorts. Google's techniek doet dit, de adverteerder bepaalt of hij de video's wil gebruiken. Deze functie is per direct wereldwijd beschikbaar. Later dit jaar wordt het mogelijk om de product feed te koppelen aan campagnes en videoreclames op YouTube Shorts interactiever te maken. YouTube-kijkers kunnen dan doorklikken naar een webwinkel.
Vorig jaar is Google gestart met het tonen van advertentie in YouTube Shorts. De komende tijd krijgen alle adverteerders toegang tot deze functie. Google heeft de ambitie om Shorts financieel aantrekkelijker te maken voor zichzelf en videomakers. Het bedrijf belooft binnenkort meer informatie te geven over het verdienmodel van YouTube Shorts.