Het zit Google niet mee in China. Eerst had je het gedonder met de introductie van een Chinese zoekmachine die medewerking verleent aan de Chinese censuur; en nu deugt de gloednieuwe Chinese naam die Google aan zijn Chinese kindje heeft gegeven ook al niet.
'Gu Ge' heet de Chinese Google, en het betekent zoiets als 'Valleigezang'. De twee karakters zijn gekozen vanwege hun klankverwantschap met 'Google', gecombineerd met de positieve betekenis die aan de karakters wordt toegekend.
Zulke dingen luisteren nauw in China: het kiezen van de juiste naam is als het navigeren van een mijnenveld. Daarover kan bijvoorbeeld Coca-Cola meepraten. De eerste jaren van zijn Chinese bestaan sleet het drankje onder een uit vier karakters bestaand merkbeeld dat weliswaar de klanken Ko-Ka-Ko-La goed weergaf, maar letterlijk vertaald 'Bijt in je waspaal' betekende. Het verhaal luidt dat de karakters ooit waren uitgekozen door een secretaresse in het Coca-Cola-hoofdkantoor in Guangzhou, die geen idee had wat er op het spel stond.
Sinds de 90er jaren heet het drankje 'Ke Kou Ke Le', wat een woordspeling is op 'Smakelijke frisdrank' respectievelijk 'Happy smaakje'. 'Ke Le' is inmiddels zelfs het Chinese woord voor 'frisdrank' geworden.
Terug naar Google, dat vastbesloten moet zijn geweest niet in deze val te trappen. Maar helaas, een mijnenveld bevat vele mijnen. 'Valleigezang' klinkt niet alleen pastoraal in het Nederlands, maar ook in het Chinees. En dat stellen de jonge Chinese digerati, die graag afstand nemen van het onontwikkelde, straatarme en onbeschaafde Chinese platteland, beslist niet op prijs.
Arme boeren die zingend in een achterafvallei de oogst binnenhalen zijn niet 'cool' in de ogen van Gu Ge's beoogde doelgroep. En Google hoort cool te zijn. De onvrede heeft zelfs al aanleiding gegeven tot een online petitie in de vorm van een website met de toepasselijke naam NoGuGe.com, waarop al duizenden steunbetuigingen zijn verzameld.
Zakendoen in China valt niet mee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!