De Grote Marketing Enquête, uitgevoerd door Trendbox, start al 12 jaar met de open vraag wat de komende jaren de grootste kansen en uitdagingen voor het vak zijn.
De belangrijkste uitkomst: De marketeer krijgt weer wat vaste grond onder zijn voeten. Marketeers zien heel veel kansen, vooral op het vlak van mobile marketing en big data. Respondenten kennen aan mobiel - evenals vorig jaar - ook het grootste groeipotentieel toe. Vier op de tien verwachten er in het komende jaar ‘iets’ mee te gaan doen, 33 procent doet er nu al ‘iets’ mee.
Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: ‘Mobile marketing is voor marketeers natuurlijk bij uitstek een tool om op veranderend consumentengedrag in te spelen, en om op die manier bestaande relaties te bevorderen.’
Klant
Daarnaast wordt er een veel grotere nadruk op de centrale positie van de klant gelegd. Het draait nu echt weer om de klant, geven marketeers aan. Onderzoeker Ruurd Hielkema van Trendbox: ‘Dit krijgt soms bijna obsessieve trekjes.’
De crisis is van minder belang dan vorig jaar. Niet omdat het nu beter gaat, maar marketeers zijn er een beetje aan gewend. Ze weten: veel beter wordt het voorlopig niet, dus dan maar beter stroomafwaarts mee peddelen. Go with the flow.
Sociale media
En de sociale media? 80 procent geeft aan dat er binnen de organisatie ofwel al aan socialemediamarketing wordt gedaan, ofwel dat dit voor de komende één, twee jaar op de rol staat (14 procent). Vergeleken met vorig jaar is dit een bescheiden toename, maar het maximum is dan ook bijna al bereikt.
Zorgen zijn er ook, over de professionaliteit en vakmanschap. Aan de ene kant is er een groeiend contingent aan zelfbenoemde deskundigen en dito digitale goeroes waar de doorsnee marketeer niet vrolijk van wordt. Aan de andere eisen de versnippering van het medialandschap en de wirwar aan nieuwe marketingtools hun tol: je kunt niet alles meer weten, laat staan begrijpen. Het is te veel.
Het aantal bedrijven waar nu sprake is van een hoger marketingbudget is fractioneel toegenomen, vooral in het b2c-kanaal. Een fragiel lichtpuntje. Volgens opgave van de marketeers gaat nu gemiddeld 48 procent van de bestedingen naar digital, en 52 procent naar offline.
Hoe zit het met de marketinghelden?
Apple begint te rimpelen, het ligt niet meer straatlengte voor op de andere, maar is met Bol.com, Google, Heineken en KLM nog wel het prominentst in de hoofden van de marketeers aanwezig. Runner-ups zijn onder meer Samsung, Coolblue en Wehkamp.
Het Grote Marketing Congres
Alle uitkomsten van de Grote Marketing Enquête staan in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag op de mat valt.
De resultaten vormen ook de rode draad voor Het Grote Marketing Congres, dat 8 oktober plaats vindt in de Amsterdam Arena. Onder andere Josh Grau (Twitter), Dorkas Koenen (Essent) en Aliette van der Wal (Philips) maken hun opwachting. Meer informatie over sprekers en programma vindt u op www.hetgrotemarketingcongres.nl.
Methodiek
Doelgroep van de Grote Marketing Enquête wordt gevormd door de Nederlandse marketeer (m/v) in algemene zin. Vanaf 2007 vormt het bestand van ontvangers van e-mailnieuwsbrieven van Adfo Groep de basis voor steekproeftrekking. Aan het begin van de vragenlijst werd nagegaan of men primair dan wel medeverantwoordelijk was voor het marketingbeleid in de eigen onderneming. Vanzelfsprekend werden alleen zij die een dergelijke marketingfunctie bekleden tot de vragenlijst toegelaten. Het veldwerk vond plaats in mei-juni 2013. In totaal werden n=311 vragenlijsten volledig ingevuld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!