Meta denkt na over de introductie van advertentievrije, betaalde versies van Facebook en Instagram in de Europese Unie. Dat meldt The New York Times op basis van bronnen die anoniem willen blijven omdat de plannen vertrouwelijk zijn. Met een advertentievrij abonnement zou Meta tegemoet willen komen aan strenge EU-wetgeving.
Toezichthouders tevreden stemmen
Eerder dit jaar kreeg Meta een AVG-boete van liefst 1,2 miljard euro opgelegd omdat het socialmediabedrijf onrechtmatig data van Europese gebruikers op Amerikaanse servers bewaarde. Het is niet de eerste Europese boete voor Meta. De techreus moet zich - net als andere grote platforms - sinds eind augustus ook houden aan de Digital Services Act, een nieuwe EU-wet die strengere regels doorvoert. Een nieuw advertentievrij abonnement op Facebook en Instagram kan helpen om de privacyzorgen van Europese privacytoezichthouders deels weg te nemen, redeneren de bronnen van The New York Times. EU-gebruikers kunnen dan namelijk kiezen tussen de gratis versies van de socialmediadiensten en genoegen nemen met reclames, of betalen voor reclamevrije diensten.
Waarde van een gebruiker
Wanneer Meta de knoop doorhakt over het eventueel introduceren van reclamevrije diensten in de EU, is niet duidelijk. Volgens de ingewijden heeft Meta wel besloten dat het abonnement alleen bedoeld is voor de EU, en niet voor andere regio's waar Facebook en Instagram te gebruiken zijn. Ook onduidelijk is op welke termijn de reclamevrije versies eventueel beschikbaar komen en voor welke maandprijs.
Uit Meta's presentatie van de laatste kwartaalcijfers blijkt dat een Europese gebruiker per kwartaal gemiddeld 17,88 dollar oplevert. Dat is ongeveer 5,50 euro per maand.
YouTube biedt een Premium Lite-abonnement aan waarmee de gebruiker de dienst zonder reclames kan gebruiken. Premium Lite kost in Nederland zeven euro per maand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!