Sinds kort gebruiken we binnen ons bureau Slack. Slack is een app die snel aan populariteit wint en eigenlijk maar één doel dient: snellere communicatie tussen collega’s. Het is eigenlijk een soort veredelde WhatsApp, maar dan veel uitgebreider. Je kunt conversaties starten op basis van #onderwerpen en bestanden uitwisselen. Natuurlijk werkt Slack cross-device en er is zelfs een prima OSX app.
Slack bespaart tijd en energie (lees: minder e-mail!) maar heeft daarnaast een bijzondere feature die staat voor een digitale trend. De app zelf heeft namelijk een eigen persoonlijkheid, een soort mini-Siri, maar dan prettig. Ze praat bijvoorbeeld tegen je terwijl je conversaties laden, met opmerkingen als: “What good shall I do today?”, “You’re here. The day just got better" en “We like you”. Opmerkingen waardoor je je welkom voelt bij de app. Maar ze houden ook een belofte in. De app zegt namelijk: “Ik besta om jouw (werk) leven makkelijker te maken en dat doe ik het allerliefste”. Daarnaast kun je zelf opmerkingen toevoegen aan deze SlackBot, waarbij je opmerkingen kunt laten zien als bepaalde keywords worden ingetypt. Stel dat iemand in een chat zegt: “Ik loop even over”, dan kan ChatBot reageren met “Take 5 en ontspan je even”. Of welke reactie je ook bedenkt als beheerder. Zo kun je de persoonlijkheid van de app ook helpen vormen. Deze app staat voor het beste van digitaal, een manier om je leven te verbeteren op een positieve manier.
Lifesum is ook zo'n app met een persoonlijkheid. Het is een app die je helpt in het bijhouden van een gezondere levensstijl. Lifesum heeft een duidelijke stem die op de juiste momenten iets tegen je zegt, op een menselijke manier. Als je bijvoorbeeld een paar uur niets hebt gedronken, zegt Lifesum “Kinda thirsty over here, why not have a glass of water”. Een stem vanuit de app die het goed met je voorheeft. Een slimme app die wil dat jij gezond leeft en op het juiste moment tips geeft die heel persoonlijk aanvoelen.
Artificial Intelligence gaat zo een steeds grotere rol spelen in de interactie tussen mensen en digitale producten en diensten, door middel van een verbeterde User Experience. Slim, goed getimed en met persoonlijkheid. En zo word je leven -professioneel en privé- steeds een stukje verbeterd. En daar kunnen merken hun voordeel mee doen: maak de User Experience persoonlijk en relevant. Geef je app, tool of 'mijn'-omgeving een persoonlijkheid en automatiseer dit waar mogelijk. Probeer je klanten zo te helpen, dat er een band ontstaat waar ze niet meer vanaf willen. In de digitale interactie tussen je merk en je klanten valt nog veel te winnen. Schep die band en geef je merk een persoonlijkheid waar je klanten echt iets aan hebben. Dan heb je steeds minder reclame nodig om ze langer aan je te binden. Want als je klanten hebt is de truc om ze te behouden. En daar kan een menselijke stem in de gebruikservaring zomaar een belangrijke rol in spelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!