FrieslandCampina laat via QR-code zien van welke boer de babymelkpoeder komt

Zuivelgigant is eerste Nederlandse bedrijf dat GS1 Digital Link inzet. Met een klik is de herkomst van producten te zien.

FrieslandCampina

FrieslandCampina geeft consumenten een eenvoudige mogelijkheid om de herkomst van producten te bepalen. Het Nederlands bedrijf gebruikt daarvoor de zogenoemde GS1 Digital Link, de nieuwe standaard voor het online volgen van producten.

Het zuivelbedrijf zet deze eerst in op de Aziatische markt. Via een QR-code op de verpakking kan de Aziatische consument met één klik vaststellen wat de herkomst van de Friso melkpoeder is en of die ook écht van Friso is. In de toekomst kan de klant ook direct het product afrekenen. Voor het scannen van de QR-code is geen speciale app nodig, de camera van een smartphone voldoet.

Even kijken op een melkveebedrijf

De 'trackeasy' werd samen met technologiepartner Kezzler ontwikkeld. Door de QR-barcode op het product te scannen komt de consument terecht op een website waar de herkomst van het product wordt getoond. Zo kunnen de melkveehouders van FrieslandCampina de Aziatische consument een kijkje geven op hun melkveebedrijven. 

​​​Rob Van Stek van FrieslandCampina zegt dat ouders nu in staat zijn weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen op basis van transparante informatie. 'Dankzij de technologie van Kezzler is het digitaliseren van honderdduizenden individuele producten met de GS1 Digital Link eenvoudig. Door de Trackeasy-technologie kan flexibiliteit en schaalbaarheid worden geleverd, met lage operationele lasten.'

Wat is GS1?

Doordat de inhoud is gestandaardiseerd volgens de ‘GS1 Digital Link standaard’ zijn er verschillende soorten informatie aan een product te koppelen. Dit voorkomt  een veelvoud van barcodes op de verpakking.

GS1 is een onafhankelijke organisatie die internationale uniforme normen ontwikkeld voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. De GS1 Digital Link is een nieuwe standaard die beschrijft hoe een onderneming een product kan koppelen aan online informatie. Dat gebeurt met een webadres waarin de bron van de informatie staat (de domeinnaam) en de identificatie van het product.

Bron producten

Hierdoor is vast te stellen bij welke fabriek het product is gemaakt en wat de bron is van de gebruikte ingrediënten, zoals in het geval van FrieslandCampina de melk. Ook kan er een productbeschrijving of een gebruikshandleiding worden toegevoegd, Daarnaast is informatie te geven voor specifieke gebruikersgroepen, bijvoorbeeld mensen met een allergie, en incidentele informatie. Dit kan bijvoorbeeld bij een terughaalactie.

Op basis van productvolume is de invoering bij FrieslandCampina 's werelds grootste implementatie van GS1 Digital Link tot nu toe.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie