De webbrowser Firefox gaat gebruikers actief waarschuwen voor nepreviews van horeca en op productpagina's van webwinkels. Het achterliggende bedrijf Mozilla wil zo een vuist maken tegen de misleiding van nepreviews, een probleem dat volgens Mozilla steeds omvangrijker wordt. Oplichters kunnen via generatieve artificiële intelligentie (AI) namelijk eenvoudig op grote schaal nepreviews genereren en plaatsen om een product, dienst of bezienswaardigheid op te hemelen of juist met de grond gelijk te maken.
'Reviews zijn noodzakelijk'
Firefox integreert de review checker in versie 120 van zijn computerbrowser en brengt de functie ook naar zijn Android-app, schrijft Mashable. De review checker is gebaseerd op techniek van het bedrijf Fakespot. Mozilla kocht deze startup in mei om de techniek in zijn software te verwerken en zich zo meer te onderscheiden van concurrerende browsers.
Fakespot - nu dus Mozilla - gebruikt AI en machine learning (ML) om patronen en andere overeenkomsten in (nep)reviews te ontdekken en zo te detecteren welke online reviews echt en waarschijnlijk nep zijn. Een score van A tot F maakt de internetgebruiker duidelijk hoe betrouwbaar Firefox de reviews op een webpagina acht. Topmensen van Fakespot en Mozilla noemen consumenten informeren over reviews een belangrijke, ethische kwestie. Reviews zijn noodzakelijk om goede online beslissingen te maken, zo klinkt het.
Verbod op nepreviews
De reviewtechniek van Mozilla werkt vooralsnog op Amazon, Yelp, TripAdvisor, Walmart en Ebay. Nederlandse gebruikers lijken vooralsnog dus weinig aan de tool te hebben. Hoe groot het probleem van nepreviews in Nederland is, is niet duidelijk. Per mei 2022 geldt er hier een verbod op nepreviews. Webwinkels en andere websites moeten actief handelen om nepreviews te weren, anders riskeren zij een boete.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!