FD zet stappen om minder afhankelijk te zijn van de advertentiemarkt

De krant schakelt definitief over naar een platform-onafhankelijke, omnichannel aanpak, met FD.nl als hoofduitgave.

Waar het web in 2012 nog een afgeleide was van de krant, is de site in 2016 leidend. De gehele FD-redactie gaat primair online werken: van verslaggevers tot vormgevers, van infographicsredacteuren tot datajournalisten. Hoofdredacteur Jan Bonjer: &;We willen doorgroeien naar 100.000 betalende lezers. We komen van 50.000, zijn nu bij 75.000 en we moeten naar 100.000.&;

FD 5.0
Deze nieuwe stap onder de noemer ‘FD 5.0’ past in de gekozen strategie van het FD om op langere termijn onafhankelijk te kunnen opereren van print door de week en minder afhankelijk te worden van een (print-)advertentiemarkt, die overall een dalende trend vertoont. Wel blijft FD investeren in print. Bonjer: &;De lezers willen niets missen en zoeken overzicht, dat ze online weleens verliezen. Het ordenen van actuele ontwikkelingen blijft een kerntaak van de redactie van het FD. Print leent zich daar bij uitstek voor. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de verschijningsvorm krant door de lezer nog steeds zeer hoog wordt gewaardeerd.&;

Met FD 5.0 gaat de redactie vanaf oktober 2016 primair digitaal werken. 

Nieuwe doelgroepen
Met deze belangrijke nieuwe fase in de digitalisering wil het FD het bereik buiten de niche van beslissers in de zakelijke en financiële dienstverlening vergroten. &;Uit marktonderzoek blijkt dat een groeiende groep Nederlanders door het FD ‘aangesproken’ zou willen worden.&

Om dat te realiseren, worden nieuwe digitale uitgaven en concepten ontwikkeld, zoals onder meer het in mei van dit jaar gelanceerde FD Bites (voor young professionals), de FD Circles (community-events voor specifieke doelgroepen) en een nieuwe FD app aan het eind van dit jaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie