Facebook werkt aan een slimme bril, maar wil daarmee niet alleen techliefhebbers aanspreken. Een samenwerking met brillenmerk Ray-Ban moet helpen om de slimme brillen 'cool' te maken.
De Aria-bril, die ingebouwde camera's, microfoons, gps, bluetooth en wifi heeft, is deels te bedienen met handgebaren, die door de camera's worden herkend. Het prototype wordt nog alleen getest door medewerkers van Facebook en partnerbedrijven.
Glassholes
De samenwerking tussen Facebook en Ray-Ban is één van de zaken die moet zorgen dat de slimme bril van Facebook geen flop wordt. Eerder kwam Google al met een slimme bril, de Google Glass, maar die brillen kregen kritiek omdat ze te lelijk waren.
Ook waren er vanwege het feit dat er een camera in zat, vraagtekens over de privacy van mensen die met een drager van de brillen in aanraking kwamen. Dragers van de Google-bril werden op internet al snel omgedoopt tot 'glassholes', een samentrekking van de naam van de bril en het Engelse scheldwoord asshole.
Een versie van Google Glass voor de zakelijke markt bleef wel bestaan. Die wordt onder meer gebruikt in magazijnen, fabrieken en distributiecentra en helpen werknemers daar om zo efficiënt mogelijk hun weg te vinden.
Details over de bril van Facebook en Ray-Ban zijn nog niet bekend. De brillen moeten volgend jaar op de markt komen. Dan moet er ook meer duidelijk worden over wat de brillen allemaal kunnen en wat ze gaan kosten.
(ANP/Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!