'Met Instagras geven we organisaties advies over het in beeld brengen van hun merk op Instagram én we voeren het uit,' vertelt mede-oprichter Erik Wiese: 'We creëren content, adverteren en werken met influencers.'
1. Waarom roepen jullie een apart label in het leven voor Instagram? Als social media bureau kun je Instagram toch gewoon toevoegen aan het dienstenpakket?
'We zijn momenteel bezig met een herpositionering van het bureau. De nieuwe positionering is gericht op een sterke combinatie van social conversatie en online activatie. Meer conceptmatig dus. Social content blijft daarbij wel een belangrijke rol spelen, want daar liggen onze roots, maar we willen niet direct vanuit een middel of kanaal denken. Om die reden hebben we ervoor gekozen Instagras als los label neer te zetten.
Instagram groeit en met de komst (per 1 oktober, RB) van adverteren is dit een business op zich aan het worden. Binnen Instagras gaat een team van professionele beeldtoppers aan de slag met merkdenkers om een doorvertaling van een merk in beeld te realiseren. Daarbij komen onze contacten die we vanuit Blauw Gras hebben binnen de blogwereld goed van pas.'
2. Waar zien jullie meer kansen? In Instagram advertising of in het inzetten van Instagram influencers?
'Dat hangt helemaal af van het doel dat je nastreeft. Voor Lassie draaien we momenteel een mooie campagne rond het nieuwe product Parelgort. Daarbij kiezen we ervoor om enerzijds het grote publiek te bereiken door middel van advertising op Instagram, en anderzijds voor het bereiken van een specifieke groep, namelijk van 'jonge vrouwen, met een passie voor gezond eten'. Voor die tweede doelstelling zetten we ons influencers netwerk in. In dit geval gebruiken we de input van bloggers overigens weer voor de advertising op Instagram, dus dat maakt de cirkel rond.'
3. Eerste pogingen van Unilever (Hellmans) met advertising op Instagram leverden behoorlijk wat negatieve reacties op. Gaat het publiek dit slikken?
'Alles wat nieuw is krijgt kritiek. Zeker als de uiting geen directe meerwaarde heeft voor de gebruiker roeren de sceptici zich. Betaalde content moet z'n plekje op Instagram nog verdienen. Maar advertising hoort er gewoon bij. We betalen immers ook voor een krant die vol staat met advertenties.
'Misschien heeft de kritiek overigens meer te maken met de kwaliteit van de post dan met weerstand tegen advertising als zodanig. Internationaal zijn er al behoorlijk was succescases met Instagram. Kritische factoren voor succes, zijn relevantie, targeting en aantrekkelijkheid van het beeld. Of de post van Hellmans hier aan voldoet mag je zelf invullen.'
4. Het valt op dat adverteren op sociale media vooral wordt opgepakt door gespecialiseerde bureaus en nauwelijks door reclamebureaus. Hoe verklaar je dat ?
'Social media is een specialisme, maar het is ook een middel. Een middel dat je compleet moet beheersen. Reclamebureaus denken bij voorkeur middelenvrij. En voor zover ze wèl in middelen denken, richten zij zich op massamedia. Zonder optimale kennis van social is het een sprong in het diepe om een full focus Instagram bureau op te richten. Niet alleen omdat ze de specifieke kennis ontberen, maar ook de flexibiliteit. Snelheid is key op social media. De actualiteit van vandaag is de geschiedenis van morgen. En laat snelheid nou net de kracht zijn van jonge, gespecialiseerde bureaus.'
5. Waarom zijn er nog geen bureaus die zich toeleggen op Snapchat Advertising?
'Snapchat advertising wordt nu langzaam maar zeker uitgerold in de VS. Maar in Nederland is het nog niet beschikbaar. Internationaal zijn er al een paar hele mooie cases opgezet . Zo ben ik erg onder de indruk van wat Taco Bell laat zien. Maar de ervaring tot op heden is dat het niet eenvoudig en zeker niet goedkoop is om een advertentie op Snapchat in te richten.
Daarbij komt dat Snapchat vooral wordt gebruikt voor het onderhouden van contacten met vrienden en familie. Het kanaal staat daardoor heel dicht bij de gebruiker en zijn leefomgeving. Bij Instagram is die real life verbinding met volgers veel minder aanweig. Instagram draait om de content. Dat maakt dat er veel meer ruimte is voor merken.'