Beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen weten in hun jaarverslag weinig concreets te melden over de omgeving en de context waarin ze opereren. Visies op zaken als duurzaamheid, diversiteit, leiderschap en innovatie blijven beperkt tot vaak nietszeggende algemeenheden.
Als dit soort thema's al genoemd worden, dan zijn organisaties niet in staat aan te geven hoe zij hier in hun eigen bedrijfsvoering praktisch invulling aan geven. Zo zegt nagenoeg elke onderneming dat ze de klant centraal stelt, maar hoe ze dat doen valt uit vrijwel geen van de jaarverslagen af te leiden.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Hogeschool Leiden naar transparantie in Jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen.
Veel vertellen, weinig zeggen
Het beperkte vermogen van het bedrijfsleven om relevante ontwikkelingen in de omgeving te vertalen naar concrete bedrijfsdoelstellingen, is volgens Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek, de belangrijkste reden dat veel organisaties een dikke onvoldoende scoren.
Coebergh: 'Bedrijven vertellen wel veel, maar ze zeggen zo weinig. Iedereen erkent het belang van innovatie. Maar de praktische vertaalslag ontbreekt. Wat doe je nu concreet op het thema leiderschap of diversiteit? Roepen dat het zo belangrijk vindt is mooi, maar wat is je visie op thema en zo'n hoe incorporeer je deze visie in je strategie? Hoe zorg je concreet dat er meer vrouwen in de top komen, of dat je bedrijf innovatiever wordt? Het kan zijn dat organisaties dat doen, maar dat lezen we niet terug.'
Andere belangrijke conclusies uit het onderzoek:
- Randstad voert dit jaar voor het eerst de ranglijst aan en komt daarmee vanuit niets in de top tien. Dat heeft het uitzendconcern vooral te danken aan de gedetailleerde en brede kijk die het weergeeft op alle dimensies die dit onderzoek toetst: duurzaamheid, innovatie, strategie, diversiteit, klanten, HRM, benchmarking en leiderschap.
- Andere opvallende stijgers (en dalers) zijn: ABN AMRO Bank, sinds vorig jaar weer genoteerd en nieuw binnen op de 2e plaats. Kruidenier Sligro, van de 26e naar de 3e plaats. En fietsenmaker Accell van de 45e naar de 10e plek. De rest van de top 10 bevat grote ondernemingen die al jaren transparant communiceren: Akzo Nobel, DSM, KPN, ASML, Philips en PostNL.
- Opvallend is dat vier van de meest transparante ondernemingen van de afgelopen jaren - Ten Cate, Reesink, Ballast Nedam en Nutreco - dit jaar zijn opgekocht door particulier grootkapitaal. Dat geeft te denken over andere (sub)toppers die de laatste jaren structureel hoog scoren in hun communicatie, zoals TKH, Arcadis, Accell, Brunel, Fugro.
- Anderzijds: transparant communiceren is geen garantie voor succes. Dat blijkt uit het aantal winnaars van de afgelopen jaren dat inmiddels niet meer bestaat (SNS Reaal, Imtech, Fortis) of hun beurswaarde hebben zien verdampen (Delta Lloyd, BAM, Ballast Nedam, Fugro).
22e editie
Het Jaarverslagenonderzoek is dit jaar voor de 22e achtereenvolgende keer verricht. De jaarverslagen worden beoordeeld op het communiceren van strategie maar ook op communicatie over de thema's: duurzaamheid, innovatie & ondernemerschap, cultuur & diversiteit, klantbenadering, HRM, benchmarking, leiderschap & communicatie.
Het gehele rapport is hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!