Premium

Edwin de Groot (Shopping Minds): 'Ik barst van de energie en de nieuwe ideeën'

Edwin de Groot stapte onlangs over van NRC naar Shopping Minds.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarom deze overstap? ‘Shopping Minds is een sterk groeiende organisatie die zich via realtime data toelegt op het herkennen, analyseren en beïnvloeden van online gedrag om de conversie te verhogen. Dat sluit naadloos aan op de speerpunten in mijn denken als marketeer. Bij NRC Media ben ik gestart met onderzoek naar wat we met de beschikbare data konden doen. Er was een enorme potentie maar het stond nog in de kinderschoenen. Bij Shopping Minds is het de core business. Verder is het een jong bedrijf waar de energie en professionaliteit bij iedereen in het DNA zit. Er zijn groeiambities om naar het buitenland te gaan en dat brengt een mooie dynamiek met zich mee. ‘

Wat motiveerde je om deze stap te nemen? ‘Data neemt een steeds grotere rol in bij het maken van keuzes. Het verzamelen, analyseren en met name het voor consumenten relevant maken van data is een grote uitdaging voor organisaties. Wij willen organisaties helpen om de data hyper-relevant te maken waardoor de consument denkt ‘dat is nou handig’ of ‘dat is een mooie aanbieding’. Het voorspellende karakter van een keuze moet exact op de persoon zijn toegesneden met natuurlijk de doelstelling om conversie te genereren. Ondanks het voorspellende karakter van data kan creatie mensen toch andere keuzes laten maken. Ook een belangrijk onderdeel in dit proces dus. Relevante personalisatie met als doel een verhoogde conversie heeft mijn interesse en om in dat proces mee te gaan en mijn bijdrage te leveren vind ik een mooie uitdaging.’

Wat heb je vooral geleerd in de rol die je vervulde bij NRC? ‘Bij NRC heb ik geleerd om een merk zowel intern als extern te laden. Zorgen dat je collega’s je merk gaan ademen. Waar het voor staat is net zo belangrijk als het merk laden bij jouw doelgroep. Intern = extern: de merkbeleving bij je collega’s is net zo belangrijk als de merkbeleving bij je klanten. Je collega’s zijn je beste merkambassadeurs.’

Wat is de grootste uitdaging in deze nieuwe baan? ‘De doelstelling is om Shopping Minds een inhoudelijke kennispartner te maken op het gebied van Real Time Personalisatie met als uitgangspunt conversie te verhogen. Om dit te bereiken gaan we via diverse kanalen in gesprek met onze doelgroep. Denk dan onder andere aan het schrijven van blogs, het geven van webinars, spreken op events, het publiceren van cases en het zoeken naar samenwerking met mensen en bedrijven die mede experts zijn op dit vakgebied. Daarnaast gaan we intern verder bouwen aan een van de coolste werkomgevingen. Hoe we dat vorm gaan geven weet ik nog niet, maar het ondernemersvuur en de ambitie moet in het bedrijf voelbaar worden.’

Kun je omschrijven hoe je deze nieuwe functie ziet in jouw carrièreverloop? ‘Een startup met een ambitieuze merkpositionering laden is een hele toffe uitdaging. Daarnaast heeft Shopping Minds internationale ambitie. Internationaal marketing bedrijven is nieuw voor mij. Communicatie en werkprocessen naadloos op elkaar laten aansluiten is ook een aspect wat mij interesseert.’

Wie of wat is jouw voorbeeld? ‘Ik heb geen mensen waar ik tegenop kijk of die ik wil kopiëren. Het gaat mij om de verhalen die mensen vertellen. Verhalen of boeken die me raken, verhalen waar de energie van gaat stromen, waar ik enthousiast van word of waar ik over ga nadenken. Ik heb er vele - maar ik noem er hier drie: Amy Cuddy: Your body language shapes who you are (): . Peter van Uhm: Waarom ik koos voor een geweer (). Maar ook het boekje HUH van De techniek van het omdenken van Berthold Gunster past in dit rijtje.&;

(lees verder onder afbeelding)

Kun je je passie omschrijven, waardoor word je echt geïnspireerd? ‘Mijn passie is om intern en extern te kunnen bouwen aan een inspirerend en/of mooi merk. Ik ben 48 jaar en barst nog van de energie en ideeën. De opwinding overheerst nog steeds. Werken met een groep mensen met karakter en bezieling is voor mij erg belangrijk om succesvol te zijn. Daarnaast vind ik het marketing & communicatie vak prachtig. Ik hou ervan om inhoudelijk uitgedaagd te worden door marketing- en communicatieprofessionals. Daarom ben ik ook voorzitter van twee marketing directors groepen en van een communicatie directors groep bij de internationale netwerkorganisatie “Executives Global Network” (EGN) (http://nl.egn.com/). Elke groep heeft vijf meetings per jaar. Tijdens een meeting wordt een actuele case van een groepslid  vertrouwelijk besproken. Er worden meningen en adviezen gevraagd van de andere groepsleden. Een mooie combinatie tussen inhoudelijkheid en netwerken.  In november start een nieuwe groep van E-commerce managers/directors waar ik ook voorzitter van word.’

Wat is je favoriete merk en waarom? ‘Op dit moment is dat Blendle. De startup met De ‘Blendleboys’ Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping heeft binnen een jaar ruim 260.000 geregistreerde gebruikers en 22 procent daarvan heeft minstens één keer zijn of haar tegoed opgewaardeerd. Binnen een jaar hadden ze Axel Springer en de New York Times als investeerders aan boord. Dat vind ik knap. Ik hou ook van hun tone of voice in hun eigen communicatie, bijvoorbeeld hun vacatureteksten.

Je komt thuis na een vermoeiende dag op je werk. Wat doe je als eerst? ‘Mijn vrouw en twee heerlijke dochters een knuffel geven.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie