Of-ie nu een succes wordt of niet, de introductiehype rond de iPhone is in ieder geval alvast een show-stopper. Zelfs mijn lijfblad The Economist heeft Apple nu als cover story.
The Economist, met zoals altijd een gedegen analyse, gaat voornamelijk in op de kunst van de innovatie die tot Apples huidige successen heeft geleid. Innovatief zijn veel bedrijven in de softwarewereld, aldus het zakenblad, maar niet iedereen heeft er evenveel succes mee. Waarom Apple dan wel?
De Economist geeft vier factoren:
1 Netwerk-innovatie
Allereerst, de bereidheid om andermans ideeen en uitvindingen te omarmen, en te combineren met de eigen producten. De iPod was het idee van een buitenstaander die vervolgens als consultant werd binnengehaald om het project gestalte te geven, en ook de iTunes-software is elders ingekocht. "Network innovation" heeft de toekomst in een maatschappij waar succes steeds meer afhankelijk is van een combinatie van techologieen en ideeen.
2 Beginnen bij de gebruiker
Apple is altijd al een van de kampioenen geweest van eenvoud in bediening, en denken vanuit de consument. De Economist noemt in dit verband ook Philips met zijn 'simplicity'-campagne, en Niklas Zennstrom en Janus Friis met Skype en "internet television" (de redacteur kon kennelijk niet op de naam 'Joost' komen). Ik roep het maar weer eens op het gevaar van herhaling af, maar Apple moet volgens mij gewoon Joost kopen en integreren met de iPhone.
3 Toon lef
De volgende is me uit het hart gegrepen: wees niet bij uitsluiting de gevangene van de trends van vandaag. Durf ook eens vooruit te denken, de waan van de dag naast je neer te leggen en zet eens in op nog niet bestaande, maar wel toekomstige behoeften. Kan met name Unilever een voorbeeld aan nemen, volgens mij. De iPod is wederom een stralend voorbeeld, en ook Nintendo wordt op het moment met de Wii voor dat soort durf beloond.
4 "Fail wisely"
En tot slot, falen mag maar doe het met wijsheid, en leer ervan. Niet helemaal zeker of Apple, met Steve Jobs als boegbeeld die nog nooit van zijn leven expliciet heeft toegegeven dat-ie fout zat, een goed voorbeeld is, maar de Economist wijst er wel op dat Apple in het verleden vele fouten heeft gemaakt (Lisa, G4 Cube, de vorige iPhone) en er uiteindelijk altijd beter uit tevoorschijn is gekomen. En het blad merkt heel terecht op dat Europa wat het accepteren van fouten betreft nog een lange weg te gaan heeft.
5 Stijlvol en herkenbaar
Aanbevelingswaardig artikel (waarschuwing voor 'long tail'-lezers: de link naar het artikel zelf hierboven werkt tot ongeveer 16 juli 2007, daarna gaat-ie in het - betaalde - archief), maar volgens mij mist de Economist een vijfde, belangrijke succesfactor: een design-georienteerde marktbenadering. Apple heeft bijna vanaf het begin een herkenbare stijl gehad, en zich daaraan op het fanatieke af gehouden.
En dat, blijf ik volhouden, is inherent aan goede marketing en bijbehorend succes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!