Premium

'Echt kromme tenen krijg ik van het gemiddelde vrouwenblad'

Het mediaportret van Willemijn Vader

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vertel me welke media je gebruikt en ik zeg wie je bent. Onze rubriek ‘Het mediaportret van’. Deze keer Willemijn Vader, mede-eigenaresse van Whizpr.

Wat lees of luister je iedere ochtend als eerste?

Een paar maanden geleden had ik e-mail, Facebook of Twitter geantwoord. Bij het aanzetten van mijn telefoon deed ik dan even een rondje. Afgelopen tijd ben ik bewust met mijn aandacht meer gericht op mijn gezin. Dus eerste mediacontact is dan met radio in de auto. Het varieert dan;  Radio 1 of Radio 3, afhankelijk van hoe mijn pet staat.

Heb je nog een papieren krant?

Thuis niet meer, daar lees ik de krant digitaal.  Op kantoor ontvangen we alle landelijke dagbladen. Daar pak ik het liefst NRC of Trouw voor de achtergrond verhalen. Het dagelijks lezen van de papieren krant, zoals ik jaren geleden deed, is er dus nier niet meer bij. Via social media krijg ik mijn dagelijkse portie actualiteit ook binnen.

Welke tv-programma heeft jouw leven veranderd?

TV is voor mij niet life changing. Ik kijk nauwelijks meer lineaire TV. Zeker sinds de komst van YouTube, Netflix en Uitzending Gemist zap ik nauwelijks nog langs de tv-kanalen. Ik kijk graag naar inspirerende sprekers, documentaires of series. Video on Demand heeft als het ware mijn leven veranderd doordat ik anders met het medium omga.

Met welk medium wil jij liever niet gezien worden?

Ach, ik schaam me niet zo snel. Het is te makkelijk om nu Privé of iets dergelijks te zeggen. Bij de kapper kan ik juist heerlijk wegduiken in dat blad. Ik vind het boeiend om te zien hoe zij de verhalen voor hun publiek schrijven. Die tendentieuze, sensatiezuchtige koppen vind ik komisch. Echt kromme tenen krijg ik van het gemiddelde vrouwenblad. My god, dat de vrouwen die geadresseerd worden blij worden van die inhoud en de toon die vaak gehanteerd wordt. Zo blij, oppervlakkig en 13 in een dozijn.

Welk tv-programma zap je meteen weg?

Kassa. Sensatie TV onder het mom van consumenten belang. Alles voor de kijkcijfers, dat is het. Niks objectieve TV.

Mijn ideale radiomoment is…

...in de auto. Einde van de middag kan ik mij kostelijk vermaken met Koen en Sander. Verder luister ik steeds vaker Radio 1 of BNR. Ik merk dat ik daar rustig van wordt op een gehaaste dag.

Aan welk programma koester je de mooiste jeugdherinnering?

Als eerste schieten Achterwerk in de kast, Theo & Thea en Rembo & Rembo door mijn hoofd. Toen ik klein was kwam de VPRO als eerste met kindertelevisie op zondagochtend. Heerlijk vond ik dat met mijn zussen gniffelend voor de buis zonder mijn ouders.

Als de krant een meneer is dan zijn sociale media…?

Een vol cafe met een veelheid aan karakters. Social media is niet te vatten in één figuur.

Welke titel zou jij graag restylen?

LINDA Magazine. nog steeds het beste vrouwenblad op de Nederlandse markt en toch zou ik het blad meer ballen willen geven. De huidige formule werkt voor mij niet meer. Ik zou het scherper willen maken. Onderwerpen die ze kiezen zijn goed, maar ik zou willen dat de interviews net een spa dieper zijn. Ik zou de lezer meer willen uitdagen om na te denken over zichzelf, een spiegel voor te houden en meer inzichten te krijgen.

Welk blad is jouw guilty pleasure?

In mijn vrije tijd lees ik bijna geen tijdschriften. Ik ben van het internet. Daar kan ik smullen van sites als Upcoming. Zij maken van die lijstjes met bijvoorbeeld funny gifjes, ongelukkige portretten of gekke dieren. Zit ik stiekem te gniffelen achter mijn pc.

En wat is jouw geheime tip?

Gebruik minder media. Ik volg een selectief aantal sites en voor mij interessante mensen. Om wie ze zijn, wat ze doen of de informatie die ze delen via social media. Op die manier heb ik mijn ‘filters’ ingesteld om de zud eruit te filteren. Zo kan ik ook meer tijd te besteden aan mensen en zaken die een verrijking zijn van mijn leven. Het idee dat alles binnen een seconde te achterhalen is op het internet geeft rust.

Als jij een site zou zijn, hoe ziet die er dan uit?

Kleurrijk met veel beeld en video, tikje chaotisch en onduidelijke navigatie maar altijd een bron van inspiratie. Dus +1, like or follow voor verschillende redenen. Ik ben geen goede lezer dus niet dol op tekst maar mik meer op visuele verhalen. De inhoud biedt stof tot nadenken en prikkelt de zintuigen. Humoristisch, avontuurlijk, diepgaand, soms ook plat en het liefst positief. Geen katten.

Gaat naar bed met?

Mijn vriend...

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie