Misschien is het toch iets te verdacht, een producent in schoonheidsartikelen die adverteert dat schoonheid er niet zo toe doet. Of het is gewoon net een PR-actie te ver in de Britse Real Beauty-campagne van Unilever-merk Dove.
Ode vrouwelijk lichaam
Dove bracht in Engeland een limited edition vrouwvormige flessen uit. De verschillende figuren moesten een ode zijn aan de diversiteit van het vrouwelijk lichaam, aldus Dove. ‘Onze zes exclusieve flessen verbeelden deze diversiteit: we wilden laten zien dat onze iconische fles er net als vrouwen verschillende vormen en maten is.’
Consumenten zagen dat wat anders en reageerden niet zozeer geinspireerd maar beledigd. De kritiek kwam uit verschillende hoeken
thanks dove but i already found a bottle for my shape pic.twitter.com/asuo1vci0O
— Carina Hsieh (@carinahsieh) 8 mei 2017
Finally consumers without arms, legs, or heads can buy a soap that truly represents them pic.twitter.com/1xPHNQLX6G
— Derek Thompson (@DKThomp) 8 mei 2017
New York Times-journalist Farhad Manjoo:
None of these bottles represent me. I'm not white. Way to stay woke dove https://t.co/bt6cMUkrM4
— Farhad Manjoo ? (@fmanjoo) 8 mei 2017
its even funnier when you use actual model photos. @Dove pic.twitter.com/IWL4VR7W1D
— Cursed ℇ ? (@ObscuredLeg) 8 mei 2017
Debat aanzwengelen
In een statement aan BBC Newsbeat, liet Sophie Galvani, Global Brand Vice President van Dove weten dat het merk altijd echte vrouwen gebruikt in de campagnes 'omdat zij de diverrsiteit van schoonheid vertegenwoordigen. We wilden een stap verder gaan en wat leuks doen door dit in onze producten zichtbaar te maken.'
De flessen zijn volgens haar ontworpen om een levendig debat en discussie aan te jagen over de betekenis van schoonheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!