Bij kerst denk je waarschijnlijk al snel aan eten met familie en cadeautjes onder de kerstboom. Maar welke onderwerpen zijn nou echt de ‘talk of the town’ deze feestdagen en waar kun jij je als merk of adverteerder het beste op richten? Seedtag’s contextual AI-systeem Liz schiet te hulp met bevestigende én verrassende inzichten.
Liz bestudeert dagelijks meer dan 80 miljoen online artikelen en identificeert zo trends en interessegebieden. Deze inzichten geven een goede indicatie van de onderwerpen die op dit moment relevant zijn. Dit helpt een supermarkt bijvoorbeeld om de keuze te maken tussen het onder de aandacht brengen van kant-en-klaar producten óf juist losse ingrediënten.
Nadat je hebt besloten welke producten je wilt promoten, kun je bepalen waar je je advertenties gaat plaatsen. Ook hier komt Liz om de hoek kijken, want het systeem matcht lezers met voor hen interessante advertenties gebaseerd op de context die zij op dat moment consumeren. Zo zal een advertentie van een glitterjurk goed passen bij een artikel over modetrends voor de feestdagen, maar dezelfde advertentie sluit minder goed aan op een artikel over kerstkalkoen.
De populairste productcategorieën tijdens de feestdagen
Rond de feestdagen zijn veel artikelen gericht op onderwerpen zoals familie en eten. Richt je je binnen dit onderwerp op de productcategorie luxe artikelen, dan spreek je een kleinere maar wel toegewijde doelgroep aan. Wil je juist een bredere doelgroep aanspreken, dan kun je je beter richten op een categorie als mode. Ook alcohol is booming rond deze tijd van het jaar (er wordt wel vier keer meer over alcoholische producten geschreven dan in andere periodes!). Ook blijkt er meer interesse te zijn in online shoppen en duurzaamheid, in vergelijking tot traditionele kerstonderwerpen en -vieringen.
Van feestjurken tot desserts en van kerstmarkten tot speelgoed
Ook per categorie staat het ene onderwerp of product meer in de schijnwerpers dan het andere. Kijk je bijvoorbeeld naar mode, dan richten artikelen zich met name op de feestelijke outfits van celebrities en outfitinspiratie, waarbij artikelen waarin de nadruk wordt gelegd op feestjurken het beste worden gelezen. Als het op eten en receptuur aankomt, zijn vooral voorgerechten en desserts populair - met name huisgemaakte recepten. En misschien niet verrassend, maar slechts 2% van de kerstcontent gaat over fitness en diëten. Ook kerstfilms en -series vormen met 4% van de content een kleinere groep.
Winterse uitjes blijven populair, bijvoorbeeld het bewonderen van stadsverlichting, live muziek en kerstmarkten waar je ook gelijk cadeautjes kunt scoren. Er wordt wat minder geschreven over kerstversiering, maar áls het zover is focust deze content zich vooral op doe-het-zelven (met kids) en duurzaamheid. En vergeet vooral de populaire categorie speelgoed niet, waarbij de content zich richt op het geven én doneren hiervan.
Geslaagde feestdagen met contextual AI
Of je je in je advertenties nou richt op een uitermate populair onderwerp óf juist kiest voor een niche categorie: een stukje bewustwording vooraf helpt om een doelgerichte en bewuste keuze te maken als het aankomt op jouw advertentiecampagne dit seizoen. Door contextual advertising aan het werk te zetten zorg je er vervolgens voor dat jou boodschap ook daadwerkelijk bij de juiste doelgroep én op het juiste moment terecht komt. Laat die feestdagen maar komen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!