JANUARI
John de Mols Talpa en Telegraaf Media Groep kondigen een grote samenwerking aan op de radiomarkt: hun zenders Radio 538, Sky Radio en Veronica moeten samenvloeien in één bedrijf. Later in het jaar voegt ook Radio 10 zich daarbij. In 2017 gaat het nieuwe bedrijf écht beginnen, want de marktwaakhonden hebben hun fiat gegeven.
De Ster Gouden Loeki-nieuwe stijl levert winst op voor de afscheidscommercial van AH’s Meneer van Dalen.
Reclamegod Bart Kuiper kondigt aan te stoppen met zijn reclamebureau Leukwerkt Worldwide. Hij gaat met pensioen.
FEBRUARI
Hét nieuws van deze maand is de overname van Achtung! door communicatieholding Dentsu Aegis Network. Het bureau wordt omgedoopt tot Achtung! mcgarrybowen, maar behoudt zijn onafhankelijke positie.
Er is – al sinds december - veel gedoe over een reclamepitch nieuwe stijl van Tempo-Team. Dat nodigde geïnteresseerden uit voor een kennismaking, die ze ‘naar eigen smaak’ mochten invullen. De VEA valt erover en roept leden op er niet aan mee te doen, maar marketingdirecteur Janine Bos haalt haar schouders op. ‘Het is 2016. Get real!’ Uiteindelijk is het Roorda Reclamebureau dat in april het account wint.
Meer ophef. SuitSupply komt met een campagne waarin we mannetjes zien rondhangen bij de borsten en billen van schaars geklede dames. ‘Seksistisch’ oordelen velen, maar voor de pakkenproducent is er maximaal effect.
Ziggo kondigt na de fusie met UPC een nieuwe samensmelting aan: nu met Vodafone Nederland. En dat betekent hét mediabedrijf van de toekomst. Ziggo krijgt er een groot mobiel netwerk bij, Vodafone krijgt er content voor terug. In 2017 meer over deze grote stap.
En er verdwijnt ook een groot Nederlands merk uit de winkelstraten: V&D gaat failliet. Canadese retailer Hudson’s Bay neemt de boel over en Jumbo duikt op de La Place-filialen.
Droevig nieuws is het overlijden van Frank Weijers, Unilevers general manager Benelux. Volgens Unilever was Weijers een man die zich niet alleen binnen het bedrijf met hart en ziel inzette, maar ook daarbuiten een sterke maatschappelijke verantwoordelijkheid voelde.
MAART
Terwijl TMG weer niet al te beste jaarcijfers presenteert – de advertentie-inkomsten daalden 17 procent – spreekt Sanoma-ceo Susan Duinhoven zich uit over de radiodeal van TMG en Talpa. Daarin is ook beklonken dat TMG omgerekend een belang van zo’n 5 procent van Talpa in SBS overneemt. Althans dat denkt iedereen, totdat Duinhoven in een interview met Adformatie uitlegt dat het gaat om ‘een minderheidsbelang dat TMG heeft genomen in een Talpa-holding waar Talpa’s minderheidsbelang in SBS in zit. Sanoma merkt daar dus niets van’.
Publicis begint ook in Nederland met Publicis One, waarin alle disciplines samengaan. Dus reclamebureaus Leo Burnett, Publicis, mediabureaus Starcom en Zenith en DigitasLbi worden in feite één bedrijf, met behoud van de labelnamen. De top bestaat uit de Belg Johan Parmentier (Benelux-baas), Cornelie Weller, Dirk van den Bosch en Astrid Furlan. Arjan Kapteijns en Linda Boks vertrekken later in het jaar en ex-TBWA\ managing partner Gert Jan Timmer wordt de baas over Leo Burnett.
APRIL
Blokker heeft het zwaar, voert reorganisaties en een restyling door en weet Hollywoodactrice Sarah Jessica Parker te strikken voor commercials.
‘How Charities Became Donors' van de organisatie Free a Girl, gemaakt door TBWA\Neboko (concept Billy Witbraad, Vanessa Burgmans), wint de Grand Prix bij de ADCN, terwijl Pridestream (KPN, N=5 & MediaMonks) de meeste SpinAwards in de wacht sleept.
2016 kunnen we ook wel het jaar van de dramatisch dalende lineaire kijktijd noemen. GroupM analyseert het eerste kwartaal en ziet een daling van bijna 10 procent. Ook de daaropvolgende kwartalen heeft de tv-branche het moeilijk.
Echt droevig is het overlijden van Igor Milder. Pas 44 jaar en geliefd bij velen.
MEI
T-Mobile gooit het over een andere boeg en neemt afscheid van de campagnes met Ali B. De Rijksoverheid besluit het hele account bij één partij neer te leggen. Dat wordt - ondanks protesten van GroupM - Initiative. Bij de AMMA’s zijn Mediaxplain (mediabureau van het jaar) en BrandDeli (exploitant van het jaar) de grote winnaars.
Mei is ook een beetje de maand van Max Verstappen, want hij wint zijn eerste GP in de Formule 1. Daarop wordt vol ingehaakt, terwijl Jumbo Max ook prominent in zijn commercials gaat tonen.
JUNI
De Association of National Advertisers (ANA) – zeg maar de Amerikaanse BvA - presenteert een rapport waaruit blijkt dat transparantie in digitale media totaal ontbreekt. Een groot deel van het geld dat adverteerders betalen, komt niet bij de uitgevers. De marges op RTB en programmatic liggen tussen 30 en 90 procent. Een verontrustend rapport dat moet zorgen voor discussies en vooral actie. Maar in Nederland wordt het al snel weer stil rond de ‘ANA-papers’. To be continued in 2017.
Nederland scoort 20 Leeuwen in Cannes. Liefst 17 daarvan gaan naar J. Walter Thompson Amsterdam voor The Next Rembrandt (2 Grands Prix, 3 goud, 6 zilver en 4 brons en één Innovation Lion). Ook bij andere festivals valt The Next Rembrandt volop in de prijzen.
JULI
Terwijl Pokémon GO dé rage is, komt Radio 538 weer met een hete postercampagne, waarbij net als bij Suit Supply de vraag is: seksistisch of niet? Verder wordt bekend dat Sandra Soskic een mooie move maakt van DDB & Tribal Amsterdam naar Apple, waar ze een topfunctie krijgt op het hoofdkantoor in Cupertino, Californië. Ze wordt er verantwoordelijk voor de digital advertising.
AUGUSTUS
Turner Yuri van Gelder is all over the news en op sociale media gaat het helemaal los over zijn vermeende wangedrag tijdens de Olympische Spelen in Rio. Ook zijn er – uiteraard - veel inhakers.
Kevin Roberts van Saatchi & Saatchi doet onhandige uitspraken over seksegelijkheid en wordt kaltgestellt door de Publicis-top. Adformatie onderzoekt vervolgens hoe het er voorstaat met de seksegelijkheid in de top van de Nederlandse reclame-industrie. Dawns Inge Ligthart beaamt: ‘De bureauwereld is volstrekt seksistisch’.
SEPTEMBER
Het is weer tijd voor een nieuwe onheilstijding van TMG: er ligt een plan genaamd Terra Nova, waarin staat dat in drie jaar de kosten met 90 miljoen moeten worden verlaagd. Het komend jaar gaat het al om 40 miljoen. Dat betekent onder meer de zoveelste reorganisatie.
Zorgen zijn er ook over het zieltogende NPO 3FM, dat steeds meer terrein en marktaandeel verliest. De verjonging van het publieke station is duidelijk mislukt.
OKTOBER
Het nieuws was al eerder aangekondigd, maar nu is het definitief: VICE begint een lineaire tv-zender voor millennials in Nederland: Viceland. Want, zegt ceo Thijs Boon: ‘De millennial wil heus nog wel tv kijken, als er maar goede content is.’
NRC Media meldt dat de kranten nrc.next en NRC Handelsblad komend jaar één krant worden, alleen het verschijningsmoment verschilt nog.
Er is veel aandacht voor een nieuw soort reclamebureau dat geen bureau is: Jeroen van Zwam, Sikko Gerkema en Gertjan Hafkamp beginnen Ceci n’est pas un bureau. Misschien wel hét bureaumodel van nu?
NOVEMBER
Bij de Effie-uitreiking winnen Albert Heijn en Hertog Jan goud.
De Amerikaanse it-dienstverlener Cognizant neemt digital agency Mirabeau over, met 260 medewerkers een van de grootste digitale bureaus in Nederland. Een meesterzet om de internationale slagkracht te vergroten.
Ook een opvallende overname is die van een van de betere onafhankelijke bureaus van Nederland, Lemz. Holding Havas Group is de nieuwe eigenaar en dat betekent in Nederland een fusie van Havas Boondoggle met Lemz tot Havas Lemz.
DECEMBER
De maand is nog niet helemaal ten einde, maar het is vooral de maand van de zwartepietendiscussie en de kerstcampagnes. Tussendoor is er nog nieuws vanuit Omnicom Media Group Nederland. Ceo Roel van den Borne vertrekt er na ruim een jaar ‘in goed overleg’.
BrandDeli wint dit jaar het Adformatie Kerstrapport en communiceert een week later de sales van Twitter in Nederland te gaan doen. Twee maanden eerder werd duidelijk dat Twitter het Nederlandse kantoor in 2017 zou sluiten.
Als klap op de vuurpijl kondigt het Belgische Mediahuis aan een bod te willen doen op Telegraaf Media Groep. Zo domineert het mediaconcern aan de Basisweg toch weer het hele jaar het nieuws.