DIN-genormaliseerde marketing*
‘Hoe komen wij aan een hoge geholpen bekendheid en daarbinnen top of mind?’, vroeg een klant aan één van onze wetenschappers. ‘In welke van de zes geheugens wilt u dan zitten met uw merk?’, was de wedervraag.
Lichte vorm van paniek
Je zult begrijpen dat er een lichte vorm van paniek was af te lezen op het gezicht van de klant. En als ik eerlijk ben, ook bij mij. In dertig jaar reclame heb ik nooit geweten dat wij mensen zes geheugens hebben. In 100 jaar marketing is de wetenschap angstvallig buiten de deur gehouden. De laatste vijf jaar vindt er echter een kentering plaats, die in de komende vijf jaar zijn apotheose zal krijgen.
Marketing automation, dynamic en/of programmatic marketing, machine learning. Data driven tools trekken de wetenschap het marketingvak in. Met als gevolg dat waarschijnlijkheidsberekening en statistiek tot de vaardigheden van de toekomstige marketeer zullen behoren. En bovenop al die ‘big data’ komt ‘brain data’.
Open armen
De volgende groep wetenschappers dient zich aan: sociaal psychologen, gedrags- en neurowetenschappers. Bedrijven die hen met open armen ontvangen, behoren binnen de kortste keren tot de winnaars.
De ‘early adopters’ onder de marketeers zijn dan de cmo’s van deze bedrijven.
*DIN staat voor Deutsches Institut für Normung
Martin de Munnik is neuromarketing-expert en mede-oprichter Neurensics
Eerdere afleveringen:
Farid Tabarki